پروژههای بزرگ حمل و نقل بار در شیراز، از پایانههای مدرن تا سیستمهای هوشمند/ بهبود کیفیت زندگی با توسعه زیرساختهای حمل و نقل بارشیراز
سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری شیراز با هدف ساماندهی و کنترل تردد ناوگان بار، به تازگی پروژههای متعددی را آغاز کرده است. این پروژهها به منظور بهبود وضعیت ترافیک، کاهش سوانح و تصادفات، و حفاظت از زیرساختهای شهری طراحی شدهاند.
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری شیراز در گفتوگوی اختصاصی با سلام دنا، به بررسی جزئیات این پروژهها و اهداف آنها پرداخت.
پروژههای کلیدی هفته حمل و نقل
عبدالجلیل شریفی در ابتدا به پروژههای کلیدی هفته حمل و نقل اشاره کرد و گفت: «ما در حال حاضر چندین پروژه مهم را در دست اجرا داریم که هر یک به نوعی به ساماندهی حمل و نقل بار در شهر کمک میکند.»
پروژه توقفگاه و پایانه خودروهای حمل بار سنگین و نیمه سنگین
وی بیان داشت: پروژه توقفگاه و پایانه خودروهای حمل بار سنگین و نیمه سنگین به مساحت 113 هکتار در ورودی شرق شیراز در حال ساخت است و با اعتباری بالغ بر 42 هزار میلیارد ریال تأمین مالی میشود.
شریفی افزود: «هدف از این پروژه ساماندهی و کنترل تردد خودروهای باری سنگین و نیمه سنگین به سطح شهر، با تبدیل عمده بار به خرده بار مدیریت ترافیک ناشی از تردد ناوگان بار سنگین و نیمه سنگین و کاهش سوانح رانندگی است.
با راه اندازی توقفگاه و پایانه بارما قادر خواهیم بود تا با تبدیل عمده باربه خرده بار کالاها را قبل از ورود به سطح شهر از مبدا تفکیک کنیم . این اقدامات به جلوگیری از خسارت به زیرساختها و ابنیه شهری نیز کمک خواهد کرد.
ما همچنین امیدواریم که با کاهش ترافیک ناشی از ورود خودروهای سنگین به داخل شهر، کیفیت زندگی شهروندان بهبود یابد.
سیستم توزین در حال حرکت (WIM)
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری شیراز در ادامه بیان داشت: برای اولین بار در کشور و در سه لاین در محدوده شهری ، سیستم توزین در حال حرکت (WIM) در ورودی شرق شیراز در هفته حمل ونقل راهاندازی میشود.
شریفی افزود: «این سیستم با اعتباری بالغ بر 99 میلیارد ریال به پایش تردد ناوگان حمل و نقل بار و جلوگیری از اضافه تناژ خودروهای باری کمک خواهد کرد. هدف ما مدیریت و حذف ترافیک ناشی از پارک خودروهای باری برای وزنکشی در ورودی شهر و حفظ زیرساختهای شهری است.
این سیستم به ما امکان میدهد تا به طور همزمان سرعت و تناژ خودروهای باری را اندازهگیری کنیم و از بروز تصادفات خصوصاً تصادفات ناشی از اضافه بار خودروهای باری جلوگیری کنیم. این اقدام نه تنها به ایمنی شهروندان کمک میکند بلکه به حفظ زیرساختهای شهری نیز میانجامد.»
پروژه دوربینهای نظارت تصویری
وی اظهار داشت: پروژه دوربینهای نظارت تصویری با اعتباری بالغ بر 125 میلیارد ریال، و در راستای نظارت و بازرسی هوشمند برباراندازها، ایستگاههای حاشیه ای تخلیه بار و تفکیک معابر شهری از توقف و پارک دوبل خودروهای باری در حال اجراست.
شریفی در این باره گفت: «این دوربینها به ما کمک میکنند تا تخلفات را بصورت مکانیزه ثبت و مدیریت کنیم و از پارک خودروهای سواری در محل ایستگاههای حاشیهای تخلیه بار جلوگیری کنیم.
23 نقطه در محدوده قرمز طرح تردد مکانی-زمانی شناسایی و مکانیابی شده است. این دوربینها همچنین به ما این امکان را میدهند که به صورت لحظهای وضعیت ترافیک را رصد کنیم و در صورت بروز هرگونه تخلف، به سرعت اقدام کنیم.»
طرحهای هوشمند سازی و مدیریت ترافیک
شریفی همچنین به طرح تردد زمانی و مکانی ناوگان بار اشاره کرد و گفت: «این طرح شهر را به سه محدوده قرمز، زرد و سبز تقسیم میکند و محدودیتهای تردد را تعیین میکند.
وسایل نقلیه باربر باید در یک برنامه زمانبندی شده خدمات ارائه دهند و زمان و محدوده تردد خود را با ضوابط مندرج در شیوهنامه تدوین شده تطبیق دهند. این طرح جزء پروژههای شاخص هوشمندسازی شهرداری شیراز و شورای اسلامی شهر است و مهمترین اهداف آن شامل بهبود شاخصهای زیست محیطی، مدیریت و کنترل بهینه حمل و نقل و ترافیک، است. این طرح همچنین به کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی در شیراز کمک خواهد کرد.»
مجتمع تعمیرگاهی و خدماتی ناوگان بار
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری شیراز در ادامه بیان داشت: مجتمع تعمیرگاهی و خدماتی ناوگان بار در شرق شیراز با مبلغ 410 میلیارد ریال در حال ارائه خدمات به ناوگان بار در ورودی شهر می باشد.
وی افزود: «این پروژه علاوه بر درآمدزایی برای شهرداری، خدمات متنوعی مانند برقکاری، مکانیکی، لوازم یدکی، تنظیم موتور، سرویس روغن، پنچرگیری، کارواش و حتی کافه و سوپرمارکت را ارائه می دهد.
این مجتمع به عنوان یک مرکز خدماتی برای رانندگان و ناوگان بار عمل خواهد کرد و به بهبود کیفیت خدمات در این حوزه کمک میکند. با ارائه این خدمات در محل، رانندگان دیگر نیازی به جابجایی به مکانهای دورتر ندارند و میتوانند زمان بیشتری را صرف کار خود کنند.
اتمام پروژه جانمایی ایستگاههای تخلیه بار
شریفی در ادامه گفت: با توجه به مصوبات شورای ترافیک، تا کنون 180 ایستگاه تخلیه بار در 32 معبر سطح شهر جانمایی و به بهرهبرداری رسیده است. وی در این باره گفت: «تمامی ایستگاهها به بهرهبرداری رسیده و تعهدات سازمان به طور کامل انجام شده است. این ایستگاهها به ساماندهی بارگیری و تخلیه بار در سطح شهر کمک میکنند و از ترافیک ناشی از توقفهای غیرمجاز جلوگیری میکنند. این اقدام به کاهش ترافیک و بهبود جریان ترافیک در شهر کمک خواهد کرد.»
نظارت و آموزش رانندگان
شریفی در ادامه به مرکز پایش تصویری اشاره کرد که به مدیریت و نظارت بر حمل و نقل بارهای ناایمن و خطرناک کمک میکند. وی همچنین بر اهمیت آموزش مجازی رانندگان تأکید کرد و گفت: «رانندگان ناوگان بار باید دورههای آموزشی را گذرانده و گواهی آموزشی دریافت کنند.
سرفصلهای آموزشی شامل ضوابط، قوانین، مقررات، دستورالعملهای حمل بار، امداد و نجات و کمکهای اولیه و اخلاق حرفهای است.
این آموزشها در راستای کاهش تصادفات و سوانح خودروهای باری و فرهنگسازی در حوزه حمل و نقل بار و کالا طراحی شده است. رانندگان میتوانند از طریق سامانه https://hamlebar.shiraz.ir به دورههای آموزشی دسترسی پیدا کنند و گواهیهای لازم را دریافت کنند. ما معتقدیم که آموزش صحیح رانندگان خودروهای میتواند به ارتقاء سطح فرهنگ شهروندی ،کاهش سوانح و ارتقای ایمنی در حمل و نقل بار کمک کند.»
آمار و دستاوردها
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری شیراز در ادامه بیان داشت: تا کنون، تعداد 30,327 خودرو باری ساماندهی شده و 229 پروانه بهرهبرداری برای شرکتها صادر شده است.
شریفی افزود: «این آمار نشاندهنده تلاشهای ما در ساماندهی ناوگان بار و بهبود خدمات به شهروندان است. با این اقدامات، ما به دنبال ایجاد یک نظام حمل و نقل بار کارآمد و ایمن برای شهروندان هستیم.
همچنین، با توجه به همکاریهای بیندستگاهی، امیدواریم که در آینده نزدیک به اهداف بلندمدت خود دست یابیم. این آمار نشاندهنده تعهد ما به بهبود کیفیت خدمات و ارتقای ایمنی در حمل و نقل بار است.
سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری شیراز با اجرای پروژههای متعدد و طرحهای هوشمند، در تلاش است تا بهبود وضعیت حمل و نقل بار و کاهش ترافیک را در این شهر محقق کند. با توجه به اهمیت این حوزه در زندگی روزمره شهروندان، همکاری بیندستگاهی و حمایت از فعالین این حوزه میتواند به ارتقای کیفیت خدمات و رضایت شهروندان منجر شود.
شریفی در پایان گفت: «ما به دنبال ایجاد یک سیستم حمل و نقل بار کارآمد، هوشمند پایدار و ایمن برای همه شهروندان هستیم و امیدواریم با همکاری تمامی نهادها، به اهداف خود دست یابیم.
انتهای پیام/رضا صادقی زاده
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید