نقدی بر شیوه اجرایی آزمون ضمن خدمت فرهنگیان
سالهاست که در آموزش و پرورش یکی از روشهای مرسوم ارتقاء معلمان کلاسهای ضمنخدمت است که با نگاهی به نظر معلمان متوجه می شویم غالب آنان از بیعدالتی و عدم بازدهی این روش، نگرانند.
به قلم عظیم بنام:
سالهاست که در آموزش و پرورش یکی از روشهای مرسوم ارتقاء معلمان کلاسهای ضمنخدمت است که با نگاهی به نظر معلمان متوجه می شویم غالب آنان از بیعدالتی و عدم بازدهی این روش، نگرانند.
این روش از آن جهت بیعدالتی تلقی میشود که در برخی رشتهها این آزمونها برگزار میشود و در برخی دیگر این اتفاق نمیافتد.
از سویی دیگر بازدهی ندارند چرا که – اگرچه تفاوتهای فردی نیز وجود دارد اما- هدف استاد، غالباً دریافت حقالزحمهاش است و هدف فراگیران هم دریافت ساعت ضمن خدمت آن!
نکته بعد این است که با وجود صرف هزینههای زیاد، گاهی این آزمونها هم به صورت مشورتی(!) پاسخ داده میشود که علاوه بر اینکه روحِ جلسهی امتحان بهم میخورد، قطعا به نوع نگاه معلم نسبت به آزمونهای دانشآموزان نیز تاثیر منفی میگذارد.
همچنین مسئلهی دیگری که تأسف و نگرانی مضاعف فرهنگیان را بهدنبال دارد گرفتن هزینههای گاهاً زیاد برای ورود به جلسهی امتحان است که این سوال را به ذهن متبادر میکند که برای یک آزمون آن هم در حد ده دقیقه، چقدر هزینه میشود که از هر معلم مبلغی حدود بیست هزار تومان اخذ میشود.
این در شرایطی است که اکثر فرهنگیان از وضعیت حقوقی خود مینالند. اما نکته جالبتر آن است که این معلمان هیچگاه با عزم کامل برای رساندن حرف دلشان به مسئولین از مجاری قانونی اقدام نکردند.
بدیهیاست برگزاری کلاسهای آموزشی، جهت افزایش آگاهی معلمان مفید و کارساز است اما امیدواریم روش برگزاری و مهمتر از آن شیوهی امتیازدهی آن اصلاح شود. به امید روزی که متولیان آموزش و پرورش، همین یک روش ارتقاء حقوق معلمان را از آنها نگیرند بلکه در جهت افزایش حقوق آنان تلاش بیشتری بنمایند.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید