مقابله با اضطراب مدرسه/ اولین قدم رفع اضطراب بر عهده والدین
یکی از چالشهای روحی که بسیاری از کلاس اولیها در روزهای نخستین ورود به مدرسه و حتی پیش از این، با آن روبهرو هستند، ترس و اضطراب است.
سلام دنا: امید نجیبی گشتاسب/ کارشناس ارشد روانشاسی
———————————————————-
یکی از چالشهای روحی که بسیاری از کلاس اولیها در روزهای نخستین ورود به مدرسه و حتی پیش از این، با آن روبهرو هستند، ترس و اضطراب است.
به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی سلام دنا؛ تا چندی پیش مدرسه را صرفا مکانی برای مطالعه و انتقال دانش و محتوای آموزشی از معلمان به دانش آموزان می دانستند؛ اما در سال های اخیر با توجه به چالش ها، تنوع مدارس، حساسیت جامعه و خانواده ها نسبت به آموزش کودکان، رقابت های شدید و بعضا ناسالم جهت آماده کردن دانش آموزان برای ورود به مدارس خاص و استعدادهای درخشان، مشکلاتی را برای دانش آموزان ایجاد نموده اند.
جالب آنکه چنین اضطرابی فقط شامل فرزندان نمیشود، بلکه در بسیاری موارد این نگرانیها و ترسها ناشی از خود والدین است. بعلاوه چنین نگرانیهایی برای والدینی که بیش از حد به فرزند خود وابسته هستند مشکلات بیشتری را به دنبال خواهند داشت.
این اختلال در دختر و پسر یکسان است؛ اما مشکلات خانوادگی، اختلال اضطراب جدایی در کودکان را بیشتر می کند.کودکانی که اضطراب مدرسه دارند در پنج روز هفته و ۹ ماه از سال، احساس تنش و ناراحتی میکنند
همه کودکان کم و بیش نسبت به والدین خود وابستگی عاطفی پیدا می کنند و این وابستگی در حد تعادل هیچ گونه مشکلی را نه برای والدین و نه برای کودک بوجود نمی آورد.
اولین قدم رفع اضطراب بر عهده والدین
برای از بین بردن اضطراب در کودکان قدم اول به عهده والدین است. پرهیز از مقایسه فرزندان خود با بچه های دیگر و هم چنین پرهیز از وابسته کردن کودک به خود و عدم ایجاد تلقین های روحی مضر در کودکان زیر ۶ سال که ناشی از اضطراب جدا شدن از پدر و مادر است و ایجاد یک روحیه مستقل برای ایجاد آمادگی در کودک در مواجهه با کودکستان و مدرسه و…از اقدامات اولیه ای هستند که باید توسط والدین اجرا شوند.
همچنین والدین نباید تجارب و بازخوردهای منفی خود را به کودک انتقال دهند.در سنین ابتدایی از ترساندن بچه ها، ایجاد رعب و وحشت از معلم، تشبیهات “اگر بچه خوبی نباشی به معلم ات می گویم که تو را در کلاس حبس کند“خودداری کنند.
خاطرات، یادواره ها و تجارب مثبت، شاد و جالب خود را با معلمان دوره ابتدایی با کودکان در میان بگذارند، از معلم ها با القاب خوب یاد کنند،پیش از آغاز مدرسه آنها را با مسئولین، معلمان و جو مدرسه آشنا کرده و به هیچ وجه به خاطر ضعف در فهم یا انجام تکالیف، آنها را تنبیه یا توبیخ نکنند.
انتهای پیام/ م.م
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید