مشکلات ایمنی در گردنههای ناایمن/ ضرورت ایمنسازی جاده پاتاوه – دهدشت/ آمار سوانح جادهای در پاتاوه – دهدشت: زنگ خطر برای مسئولان
جاده ملی پاتاوه به دهدشت، به عنوان یکی از پرترددترین مسیرهای ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد، نقش حیاتی در کریدور شمال به جنوب کشور ایفا میکند. این جاده به دلیل تسهیل ارتباطات بین استانهای مختلف و همچنین دسترسی به بنادر جنوبی کشور، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
به گزارش سلام دنا؛ با این حال، نواقصات موجود در این محور و گردنههای ناایمن آن، ایمنسازی و رفع نقاط حادثهخیز را به یک ضرورت غیرقابل انکار تبدیل کرده است. این گزارش به بررسی وضعیت فعلی جاده و چالشهای پیشرو میپردازد.
تاریخچه و اهمیت جاده ملی پاتاوه به دهدشت
عملیات اجرایی جاده ملی پاتاوه – دهدشت از سال 1374 آغاز شد و این پروژه به عنوان یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار میرود.
پس از سالها انتظار و با وجود مشکلات مالی و اجرایی، این جاده در دو سال گذشته زیر بار ترافیک رفته و بهرهبرداری از آن انجام شد. اما با وجود این پیشرفت، نواقص فراوان و وقوع سوانح جادهای، شیرینی این بهرهبرداری را تحت تأثیر قرار داده و خانوادههای زیادی را داغدار کرده است.
نواقص و چالشهای ایمنی
جاده پاتاوه – دهدشت دارای 17 تونل است که از این تعداد، تنها 9 تونل به سیستم روشنایی مجهز شدهاند. هشت تونل دیگر همچنان در تاریکی به سر میبرند و این وضعیت، زمینهساز حوادث جادهای متعددی شده است. نبود علائم و ایمنسازی کافی در این جاده، به افزایش سوانح جادهای دامن زده و نیازمند توجه و اهتمام جدی برای تکمیل و رفع نقاط حادثهخیز است.
بهعلاوه، گردنههای تند و ناایمن این جاده نیز از دیگر چالشهای موجود به شمار میروند. در فصلهای بارانی و برفی، این گردنهها به دلیل لغزندگی و کاهش دید، خطرات بیشتری را برای رانندگان ایجاد میکنند. بر اساس آمارهای موجود، سوانح جادهای در این محور به طور قابل توجهی افزایش یافته و این امر نیاز به اقدامات فوری و مؤثر را بیشتر میکند.
وضعیت روشنایی تونلها
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه اظهار کرد: “یکی از پروژههای خوبی که تیرماه 1402 در دور دوم سفر هیئت دولت به کهگیلویه و بویراحمد به بهرهبرداری رسید، جاده پاتاوه – دهدشت بود.”
وی افزود: “نواقص این جاده، به ویژه روشنایی تونلها، از اعتبارات سفر دوم دولت تأمین اعتبار شده است.” این پروژه به عنوان یک اقدام ضروری برای افزایش ایمنی جاده و کاهش سوانح جادهای در نظر گرفته شده است.
اعتبارات و برنامههای آینده
عیسی شهامت، معاون عمرانی استاندار، اعلام کرد که برای پروژه تکمیل روشنایی تونلهای پاتاوه – دهدشت، مبلغ 2 هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است. از این مبلغ، 1 هزار و 400 میلیارد ریال از اعتبارات نفت و 1 هزار و 300 میلیارد ریال از سازمان برنامه و بودجه تأمین خواهد شد. وی تأکید کرد که شرکت زیرساخت باید به دنبال جذب این اعتبارات باشد و نباید دست روی دست بگذارد.
مزایای جاده پاتاوه – دهدشت
جاده ملی پاتاوه – دهدشت نه تنها به عنوان یک مسیر ترانزیتی مهم شناخته میشود، بلکه به ساکنان بیش از 400 روستای محروم در دو شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر 100 هزار نفر، امکان دسترسی به خدمات و امکانات بهتری را فراهم میکند. این جاده به کوتاهتر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور کمک شایانی میکند و در نتیجه، تأثیر مثبت بر اقتصاد منطقه دارد.
جاده ملی پاتاوه به دهدشت، با وجود اهمیت بالای آن در تسهیل ارتباطات و خدمترسانی به ساکنان مناطق محروم، همچنان با چالشهای جدی در زمینه ایمنی مواجه است. ایمنسازی این جاده و رفع نقاط حادثهخیز، نیازمند توجه ویژه مسئولان و تخصیص اعتبارات کافی است تا از بروز حوادث ناگوار در آینده جلوگیری شود.
همچنین، فرهنگسازی در زمینه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و آموزش رانندگان نیز میتواند به کاهش سوانح جادهای کمک کند. با توجه به اهمیت این جاده، امید است که مسئولان مربوطه هر چه سریعتر به رفع نواقص و ایمنسازی آن اقدام کنند.
انتهای پیام/ فاطمه احمدی
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید