شروعی نوین برای حمایت از خانوارهای کمدرآمد/ جزئیات کالابرگ الکترونیکی در فارس / طرحی نوین برای حمایت از سبد غذایی خانوارها
در آستانه عید نوروز و شروع ماه مبارک رمضان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس از جزئیات اجرایی و واریز اعتبار طرح کالابرگ الکترونیکی خبر داد. این طرح که با هدف حمایت از اقشار کمدرآمد و تسهیل دسترسی به کالاهای اساسی طراحی شده، در دو مرحله اجرا میشود. سعید بیاری به تشریح مراحل و شرایط اجرای این طرح پرداخت.
واریز مرحلهای اعتبار برای مشمولین
به گزارش سلام دنا؛ بیاری اعلام کرد که هیات وزیران به پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه، با برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی موافقت کرده است. این طرح در دو مرحله و با هدف تأمین نیازهای غذایی خانوارهای کمدرآمد اجرا میشود.
مرحله اول واریز اعتبار به حساب مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی، از جمله کمیته امداد و سازمان بهزیستی، اختصاص یافته است.
تعیین مراحل و شرایط واریز اعتبار
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس خاطرنشان کرد که در مرحله دوم، اعتبار به حساب سرپرستان خانوار در دهکهای درآمدی یک تا سه و همچنین افرادی که یارانه ۴۰۰ هزار تومان دریافت میکنند، واریز میشود. مرحله سوم نیز شامل واریز اعتبار به سرپرستان خانوار در دهکهای چهارم تا هفتم خواهد بود که از تاریخ ۲۳ اسفند آغاز خواهد شد.
فروشگاهها و اقلام مشمول طرح
بیاری با اشاره به اینکه بیش از ۴ هزار فروشگاه و ۹ هزار پایانه فروشگاهی در فارس به شبکه ملی اعتبار و طرح کالابرگ الکترونیکی متصل هستند، به تشریح اقلام مشمول طرح پرداخت.
در این طرح، ۱۱ قلم کالای اساسی از جمله گوشت مرغ، برنج، روغن و حبوبات با اعتبار معین برای خرید در نظر گرفته شده است. اعتبار تخصیص یافته به ازای هر فرد یارانه بگیر در دهکهای درآمدی اول تا سوم ۵۰۰ هزار تومان و در دهکهای چهارم تا هفتم ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود.
امکان خرید بدون پرداخت وجه
وی افزود: تفاوت این مرحله از طرح با دورههای قبلی این است که متقاضیان هیچ وجهی بابت خرید کالا پرداخت نمیکنند. این امر به حفظ حق انتخاب و احترام به سلیقههای متفاوت خانوارها کمک میکند. خریداران میتوانند از میان کالاهای مختلف با برندهای گوناگون انتخاب کنند و ما به التفاوت قیمت کالاهای انتخابی با قیمت کالاهای مرجع توسط خود افراد پرداخت میشود.
نظارت و شفافیت در اجرای طرح
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس همچنین به نظارت بر اجرای طرح اشاره کرد و گفت: گشتهای نظارتی از آغاز تا پایان اجرای طرح، فروشگاههای طرف قرارداد را رصد خواهند کرد. همچنین، متقاضیان میتوانند با مراجعه به نرمافزار «شما» و یا استفاده از کد دستوری #۱۴۶۳۵۰۰، فروشگاههای عضو طرح را شناسایی کنند.
پیشنهادات و اعتراضات مشمولین
بیاری تصریح کرد که مشمولین دهکهای ۸، ۹ و ۱۰ که مشمول این مرحله از دریافت کالابرگ نشدهاند، میتوانند اعتراضات خود را در سامانه حمایت معیشتی ثبت کنند. وی همچنین از فرمانداران و بخشداران خواست تا نظارت بیشتری بر اجرای طرح، به ویژه در مناطق کمتر برخوردار، داشته باشند.
تسهیل دسترسی به کالاهای اساسی
با توجه به شرایط اقتصادی موجود و فشارهای معیشتی بر اقشار کمدرآمد، اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی یک اقدام مهم و ضروری به شمار میرود. این طرح با هدف تأمین نیازهای غذایی و بهبود کیفیت زندگی خانوارهای یارانهبگیر طراحی شده است. بیاری در این خصوص گفت: «هدف اصلی ما افزایش دسترسی خانوارها به کالاهای اساسی و حمایت از سبد غذایی آنها است.»
در این راستا، با فراهم کردن امکان خرید از فروشگاههای مختلف، خانوادهها میتوانند به راحتی اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند و از این طریق کنترل بهتری بر هزینههای خود داشته باشند.
پشتیبانی از خانوارهای نیازمند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس تأکید کرد که این طرح به ویژه برای خانوارهای نیازمند و آسیبپذیر در نظر گرفته شده است. «اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی به ما این امکان را میدهد که به صورت هدفمند و مؤثر از اقشار آسیبپذیر حمایت کنیم و به آنها کمک کنیم تا در این شرایط اقتصادی سخت، زندگی بهتری داشته باشند.»
این طرح به عنوان یک راهکار نوآورانه در راستای حمایت از معیشت خانوارها، میتواند تأثیرات مثبتی بر روی اقتصاد محلی نیز داشته باشد. با افزایش تقاضا برای کالاهای اساسی، فروشگاهها و تأمینکنندگان محلی نیز از این طرح بهرهمند خواهند شد.
انتهای پیام/ نرگس جهانبازی
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید