سبقت قیمت ها در بازار خودرو/کیفیت یا قیمت، مساله کدام است؟
خودرو یکی از ابتدایی ترین نیازهای یک زندگی اجتماعی است که همراه سایرتکنولوژی ها جای ویژه ای در آن باز کرده است. این وسیله رفاهی و مصرفی در کشور ما جریانی متفاوت را دنبال می کند. کالایی که درهمه جای جهان به آن به عنوان یک کالای مصرفی نگاه می کنند اما در ایران خودرو به شکل یک کالای سرمایه ای درآمده است که بازار جذاب و البته پرفراز ونشیبی را ایجاد کرده است.
به گزارش سلام دنا؛ کیفیت پایین محصولات داخلی و دور از استانداردهای بین المللی ، انحصار درتولید و عرضه و نبود متولی واقعی دراین حوزه باعث شده است شرایط عرضه خودرو هم متفاوت باشد. بازار پر فرازونشیب خودرو، این روزها درمسیر گرانی حرکت می کند. با وجود ثبات قیمت دلار و حتی کاهش آن در برخی مقاطع، قیمت خودرو همچنان بر مسیر صعود حرکت می کند.
استمرار گرانی خودرو با قیمتگذاری خودروسازان
آخرین تصمیم دولت درباره ساماندهی بازار خودرو، مربوط به افزایش نقش خودروسازان در قیمتگذاری این کالا میشود. دولت چندی قبل اعلام کرد زین پس خودروسازان قیمت خودرو را تعیین کرده و این اقدام نهایتا از سال آینده اجرایی خواهد شد. براساس اظهارات مقامات مربوطه، این تصمیم در راستای کاهش نوسانات بازار و همچنین واقعیسازی نرخ خودرو است. پس از انتشار این خبر نهتنها بازار خودرو آرام نشد، بلکه رشد قیمت خودرو بهویژه خودروهای کارکرده و دست دوم، را نیز در پی داشت.
عرضه محدود خودرو
عرضه محدودخودرو به بازار می تواند یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خودرو باشد.
مشکلات ناشی از قیمتگذاری دستوری در روند تولید، باعث شد تا خودروسازان نتوانند تعداد تولیدات خود را بالا ببرند. علیرغم آنکه برنامه تولید صنعت خودرو جامع است، اما مواردی مانند نرخ ارز، قیمتگذاری تولیدات توسط دولت، چالشهای مربوط به تامین نقدینگی برای صنعت و در نهایت تحریمها باعث شده تا صنعت خودروسازی نتواند به بلوغ و رشد برسد.
سازمان حمایت یا شورای رقابت
قیمت گذاری خودروهای داخلی و حتی خارجی در سال های اخیر حکایتی جالب دارد. یک روز شورای رقابت قیمت گذاری می کند ،یک روز دولت و روز دیگر هم سازمان حمایت. این مساله خود بیانگر نوعی سرگردانی در قیمت گذاری خودرو است که نقش مهمی درنوسانات قیمت خودرو و ایجاد التهاب در این بازار را دارد.
در ۱۰ سال گذشته مسئولیت قیمتگذاری خودرو چندین بار بین ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت رد و بدل شد و به تازگی دوباره این مسئولیت با نظارت پسینی شورای رقابت، به سازمان حمایت واگذار شده است. شورای رقابت در آخرین جلسات خود«دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری» را اصلاح کرد. براساس این اصلاحات از این پس نظارت شورای رقابت در خصوص محاسبه قیمت و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمتهای محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ کند و اگر در نحوه اجرا ایرادی وجود داشته باشد شورای رقابت ورود خواهد کرد بنابراین از این پس قیمت خودرو توسط سازمان حمایت محاسبه میشود.
کیفیت یا قیمت، مساله کدام است؟
اما سوال همه مردم و خریداران خودرو این است که حالا چه شورای رقابت و یا سازمان حمایت و چه دولت یا خودرورسازان که همه دغدغه تعیین قیمت و یا بهتر بگوییم افزایش قیمت را دارند به همین اندازه به فکر افزایش کیفیت محصولات داخلی هم هستند؟
آیا در جازدن صنعت خودرو در ارایه محصولات متنوع در طول این سالها برای متولیان صنعت خودرو اهمیت داشته است یا انحصاری بودن و غیر رقابتی بودن تولید خودرو و استقبال خریداران در پیش فروش خودروها و سرمایه ای نگاه کردن به این کالای مصرفی، فکرافزایش کیفی محصولاتشان را از سر پرانده است؟
در هر صورت باتوجه به آمار تصادفات و کشته شدن تعداد زیادی از هموطنانمان در این تصادفات، می طلبد در کنار شور افزایش قیمت ها و سود بیشتر، برای حفظ جان خریداران نیز فکری اساسی کرد.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید