سایت خبری تحلیلی سلام دنا
  • صفحه نخست
  • اقتصاد
  • سلامت
  • استان ها
  • ورزش
  • فرهنگ و هنر
  • ويدئو
  • گزارش ویژه
مرداد ۱۱, ۱۴۰۴
  • صفحه نخست
  • اقتصاد
  • سلامت
  • استان ها
  • ورزش
  • فرهنگ و هنر
  • ويدئو
  • گزارش ویژه

زیرگذر گویم، گامی بزرگ به سوی ترافیک روان در شیراز/ نماد پیشرفت عمرانی شیراز، آماده افتتاح/ آغاز فصل جدیدی در حمل و نقل شهری با زیرگذر گویم

در آستانه بهره‌برداری از بزرگترین زیرگذر نیمه مسقف کشور، تحولی مهم در مدیریت ترافیک شهر شیراز رقم خواهد خورد. این پروژه که به‌عنوان زیرگذر گویم شناخته می‌شود، به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و انتظار می‌رود تأثیرات چشمگیری بر کاهش ترافیک ورودی به شهر داشته باشد.
اسفند 22, 1403 | کد خبر : 64574 | 4 دقیقه خواندن
چاپ خبر

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز، در یک نشست خبری از مراحل پیشرفت پروژه عظیم زیرگذر گویم خبر داد.

 

به گزارش سلام دنا، محمد امین، اعلام کرد که قرارداد پروژه زیرگذر گویم در بهمن‌ماه 1401 منعقد شده و پس از 26 ماه عملیات اجرایی آن به پایان رسیده است. برای این پروژه، 3400 میلیارد تومان هزینه تملک و رفع معارضات صورت گرفته که شامل 5 ملک دولتی، 43 پلاک تجاری و 11 پلاک مسکونی است.

 

به گفته امین، این پروژه با هدف بهبود زیرساخت‌های ترافیکی و کاهش ترافیک سنگین در منطقه طراحی شده است. موقعیت فعلی زیرگذر گویم تا پیش از راه‌اندازی آزادراه اصفهان – شیراز، به دلیل ترافیک سنگین، نیازمند یک راه حل مؤثر بود.

 

کاهش ترافیک و بهبود دسترسی
امین تصریح کرد که این زیرگذر با هدف کاهش ترافیک سنگین منطقه و بهبود دسترسی به آزادراه اصفهان – شیراز طراحی شده است. وی افزود: پیش از بهره‌برداری، این مسیر شامل 6 باند تردد بوده که با راه‌اندازی زیرگذر به 12 باند رفت و برگشت تبدیل خواهد شد. این پروژه به‌عنوان کریدوری مهم، ارتباط فارس با دیگر استان‌ها از جمله اصفهان، شمال خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد را تسهیل می‌کند.

 

طراحی زیبا و دوست‌دار محیط زیست
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در ادامه به ویژگی‌های معماری و زیباسازی این پروژه اشاره کرد و آن را پروژه‌ای فاخر نامید. طول زیرگذر 2150 متر و طول دیوار آن 2260 متر است و طراحی نیمه مسقف آن به تأمین نور طبیعی و تهویه مناسب کمک می‌کند.

 

امین به چرایی طراحی این پروژه به صورت نیمه مسقف اشاره کرده و گفت که این نوع طراحی باعث تأمین نور طبیعی، کاهش هزینه‌های نگهداری و احساس پویایی در طول شبانه‌روز می‌شود.

 

مزایای اقتصادی و ترافیکی
امین همچنین به مزایای اقتصادی این پروژه اشاره کرد و گفت که سرعت بالای اجرا و کاهش 11 درصدی هزینه‌ها از نکات مثبت آن است. او تأکید کرد که با بهره‌برداری از این زیرگذر، 40 درصد ترافیک ورودی شهر شیراز کاهش خواهد یافت. این کاهش ترافیک نه تنها به بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک خواهد کرد، بلکه تأثیرات مثبتی بر اقتصاد محلی نیز خواهد داشت.

 

چالش‌ها و موانع پیش‌رو
اما با وجود این مزایا، پروژه زیرگذر گویم با چالش‌هایی نیز مواجه بوده است. تملک املاک و رفع معارضات در مراحل اولیه پروژه، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها بود که با تلاش‌های مستمر شهرداری و همکاری نهادهای دولتی و خصوصی به نتیجه رسید. همچنین، همزمانی این پروژه با دیگر پروژه‌های عمرانی در شهر، می‌تواند به ترافیک و اختلالات موقتی منجر شود که نیاز به مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق دارد.

 

نیاز به پروژه‌های تکمیلی
با این حال، معاون شهردار خاطرنشان کرد که وجود زیرگذر گویم به تنهایی کافی نیست و نیاز به ادامه بزرگراه آیت‌الله رئیسی و قطعه هشتم آزادراه حس می‌شود. همچنین، پروژه ساماندهی محور آیت‌الله علوی به طول 6 کیلومتر نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. این پروژه‌ها در کنار هم می‌توانند تأثیرات مثبت بیشتری بر ترافیک و دسترسی در سطح شهر داشته باشند.

 

سال شکوفایی پروژه‌های عمرانی
در پایان، محمد امین سال 1403 را سال شکوفایی پروژه‌های عمرانی در شیراز دانست و به بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگراه شهید استوار و شهید آیت‌الله رئیسی اشاره کرد. حسین علی عباسی، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز نیز در این نشست از پروژه تعریض بزرگراه آیت‌الله علوی خبر داد و اعلام کرد که تا پایان سال جاری، 8 هزار تن آسفالت برای این بزرگراه اجرایی خواهد شد.

 

با بهره‌برداری از زیرگذر گویم، امید می‌رود که ترافیک شهر شیراز بهبود یافته و کیفیت زندگی شهروندان افزایش یابد. این پروژه نه تنها به تسهیل رفت و آمد کمک خواهد کرد، بلکه به عنوان یک نماد از پیشرفت‌های عمرانی و زیرساختی در این کلانشهر محسوب می‌شود.

 

تأثیرات اجتماعی و فرهنگی
علاوه بر مزایای ترافیکی و اقتصادی، زیرگذر گویم می‌تواند تأثیرات اجتماعی و فرهنگی نیز به همراه داشته باشد. با کاهش ترافیک و بهبود دسترسی، فرصت‌های بیشتری برای برگزاری رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی در سطح شهر فراهم می‌شود. این پروژه می‌تواند به عنوان یک نقطه عطف در ارتقاء کیفی زندگی شهری و تقویت تعاملات اجتماعی شهروندان عمل کند.

 

چشم‌انداز توسعه پایدار
در نهایت، این پروژه به عنوان بخشی از برنامه‌های توسعه پایدار شهری در شیراز، می‌تواند به بهبود محیط زیست و کاهش آلودگی هوا نیز کمک کند. با کاهش ترافیک و تسهیل جریان عبور و مرور، انتظار می‌رود که آلودگی هوا و سر و صدای ناشی از ترافیک کاهش یابد، که این امر به نوبه خود بر سلامت عمومی تأثیر مثبت خواهد داشت.

 

در مجموع، زیرگذر گویم نه تنها یک پروژه عمرانی است، بلکه نمادی از عزم شهرداری شیراز برای ایجاد شهری پایدار، زیبا و با کیفیت زندگی بالا برای شهروندان خواهد بود.

انتهای پیام/ رضا صادقی زاده

عکس/ راضیه زارعی

 

برچسب:

آزادراه اصفهان - شیراززیرگذر گویممحمد امینمعاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیاسی

کشف دو هزار میلیارد تومان کالای قاچاق در فارس/ دستگیری ۴۳ هزار مهاجر غیرمجاز و متلاشی شدن ۲۶ باند سرقت / افزایش ۳۶۲ درصدی دستگیری اراذل و اوباش+ گزارش تصویری

  • کشف دو هزار میلیارد تومان کالای قاچاق در فارس/ دستگیری ۴۳ هزار مهاجر غیرمجاز و متلاشی شدن ۲۶ باند سرقت / افزایش ۳۶۲ درصدی دستگیری اراذل و اوباش+ گزارش تصویری
  • دکتر اورنگ ایلامی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: حذف هپاتیت در ایران تا سال ۲۰۳۰ / آمار نگران‌کننده غرق‌شدگی در کشور / بانک شیر مادر در فارس راه‌اندازی شد/ درمان رایگان هپاتیت C و کاهش ۹۵ درصدی مرگ‌ومیر
  • چالش‌ها و پیامدهای اقتصادی در بازار/ فروش متری مسکن ابزاری برای سرمایه‌گذاری / فروش متری مسکن بلامانع است
  • معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس تاکید کرد: امنیت پایدار با حمایت مردم/ وحدت ملی، کلید مقابله با تهدیدات خارجی
  • امضای تفاهم‌نامه ساخت نیروگاه خورشیدی هزار مگاواتی در فارس/گام بزرگ تامین انرژی پایدار/ سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری برای تأمین انرژی پایدار
  • وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد: مشاغل سخت و زیان‌آور در آستانه بازنگری / تعریف دقیق مشاغل سخت و زیان آور با همکاری کارشناسان و متخصصان
  • بررسی تهدیدها و فرصت‌های جنگ ۱۲ روزه در شورای فرهنگ عمومی فارس/ انسجام ملی کلید پیروزی/ ضرورت تقویت همبستگی ملی در شرایط بحرانی
  • چالش‌های توسعه شیلات در کهگیلویه و بویراحمد/ قطب تولید قزل‌آلا، بدون پایانه صادراتی/ زنجیره ارزش ناتمام در صنعت شیلات کهگیلویه و بویراحمد
برترین‌های روز
  • کشف دو هزار میلیارد تومان کالای قاچاق در فارس/ دستگیری ۴۳ هزار مهاجر غیرمجاز و متلاشی شدن ۲۶ باند سرقت / افزایش ۳۶۲ درصدی دستگیری اراذل و اوباش+ گزارش تصویری
  • دکتر اورنگ ایلامی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: حذف هپاتیت در ایران تا سال ۲۰۳۰ / آمار نگران‌کننده غرق‌شدگی در کشور / بانک شیر مادر در فارس راه‌اندازی شد/ درمان رایگان هپاتیت C و کاهش ۹۵ درصدی مرگ‌ومیر
  • چالش‌ها و پیامدهای اقتصادی در بازار/ فروش متری مسکن ابزاری برای سرمایه‌گذاری / فروش متری مسکن بلامانع است
  • معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس تاکید کرد: امنیت پایدار با حمایت مردم/ وحدت ملی، کلید مقابله با تهدیدات خارجی
  • امضای تفاهم‌نامه ساخت نیروگاه خورشیدی هزار مگاواتی در فارس/گام بزرگ تامین انرژی پایدار/ سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری برای تأمین انرژی پایدار
  • وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد: مشاغل سخت و زیان‌آور در آستانه بازنگری / تعریف دقیق مشاغل سخت و زیان آور با همکاری کارشناسان و متخصصان
  • بررسی تهدیدها و فرصت‌های جنگ ۱۲ روزه در شورای فرهنگ عمومی فارس/ انسجام ملی کلید پیروزی/ ضرورت تقویت همبستگی ملی در شرایط بحرانی
  • چالش‌های توسعه شیلات در کهگیلویه و بویراحمد/ قطب تولید قزل‌آلا، بدون پایانه صادراتی/ زنجیره ارزش ناتمام در صنعت شیلات کهگیلویه و بویراحمد
سایت خبری تحلیلی سلام دنا
  • صفحه نخست
  • اقتصاد
  • سلامت
  • استان ها
  • ورزش
  • فرهنگ و هنر
  • ويدئو
  • گزارش ویژه

تمامی حقوق هم برای سلام دنا محفوظ است