راهکارها برای مقابله با استرس شغلی/ نشانه های استرس شغلی+ راهکارهای مقاومت در برابر استرس
نشانه های استرس شغلی در افراد مختلف بوده و به عوامل بیشماری، مانند موقعیت و شرایط کاری، مدت زمان قرار گرفتن در معرض استرس و میزان استرس وارد شده به فرد، بستگی دارد.
سرپرست گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: با بروز تغییرات در زندگی، در فرد استرس ایجاد می کند و استرس ناشی از فعالیت های شغلی، همواره به عنوان تهدیدی برای سلامت جسمانی به شمار می رود.
به گزارش سلام دنا، دکتر “علی باصری”، استرس شغلی را یک بیماری مزمن معرفی کرد که در نتیجه شرایط سخت کاری به وجود می آید و بر روی عملکرد فردی و سلامت جسمی و ذهنی فرد، تاثیر می گذارد.
او ماهیت کار کردن در دنیای کنونی را همراه با تغییرات گسترده ای عنوان کرد و ادامه داد: نسبت به گذشته، تحولات بسیاری در تمام عرصه های شغلی، مانند هنرمند، جراح، مدیرعامل و مدیر فروش، رخ داده که هیچ شخصی در هیچ مسوولیتی، از این امر مستثنی نبوده است و همه مستلزم رویارویی و پذیرش تغییرات هستند.
دکتر باصری، اضافه کرد: نشانه های استرس شغلی در افراد مختلف بوده و به عوامل بیشماری، مانند موقعیت و شرایط کاری، مدت زمان قرار گرفتن در معرض استرس و میزان استرس وارد شده به فرد، بستگی دارد.
سرپرست گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه، بی خوابی، اضطراب و تنش، غیبت در کار، افسردگی، خستگی، ناامیدی، عصبانیت در حد افراطی، مشکلات خانوادگی، بیماری های جسمی مانند میگرن، سردرد، سوء هاضمه و دیسک کمر و گردن را، از نمونه های بارز استرس شغلی، عنوان کرد.
او استرس شغلی را ناشی از مشکلات پیچیده و فراوان برشمرد و گفت: ناامنی شغلی یکی از استرس های شغلی به شمار می آید، به این ترتیب که ادارات سازمان یافته در حال تغییر و دگرگونی است و نتیجه آن چیزی جز تغییر و تحول در ساختارهای اقتصادی نیست.
دکتر باصری فاکتورهایی مانند سازماندهی مجدد تشکیلات، ارزیابی و ادغام شرکت ها را عامل اصلی ایجاد استرس برای کارکنان، عنوان کرد و افزود: چنین اصلاحات اساسی و بنیادینی بر روی همه مشاغل، تاثیر می گذارد.
این مسوول در حیطه سلامت روانی و اجتماعی، ادامه داد: تقاضای بالا در اجرا، داشتن شغل متناسب با روحیات و انتظارات فرد، حجم بالای کار، انتظارات غیرواقعی در انجام وظایف، ساعت های طولانی کار، مشکلات شخصی یا خانوادگی، نداشتن مهارت کافی در شیوه انجام کار، تکنولوژی، نبود حمایت مسوولان از کارکنان، خویشاوند بودن با برخی همکاران، گرایش شدید به اتمام پروژه ها در مدت زمان معین، می تواند کارمندان را از نظر جسمی و روحی، تحت فشار قرار دهد.
شناخت عوامل استرس زا
او استرس را نقطه آغاز ابتلا به افسردگی دانست که می تواند بر سلامت جسم و روح تاثیر بگذارد، از این رو شناخت عوامل استرس زا و آنچه را که برای کاهش این عوامل می توانیم انجام دهیم، دارای اهمیت است و اضافه کرد: هر فرد در زندگی اهداف، فعالیت ها، فراز و نشیب هایی دارد، اما وقتی از حد بگذرد، خطر آفرین می شوند.
در ادامه راهکارهای پیشنهادی سرپرست گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه را برای شناخت استرس های کاری، با هم مرور می کنیم:
- اگر احساس می کنید کار شما زیاد است و کلافه می شوید، از کار دست بکشید، چند نفس عمیق و آرام بکشید تا آرامش خود را بازیابید.
- استرس پیامی است که به شما می گوید که باید مواظب خود باشید و تا حد امکان عوامل استرس زا را از زندگی خود، دور کنید.
- استرس ذهن را مختل می کند، بهترین راه برای خالی کردن ذهن این است که، فعالیت هایی انجام دهید که تمرکز شما را روی دست ها یا بدنتان بگذارد، وقتی دست ها و انگشتان شما این حرکت های ریتمیک آشنا را انجام دهند، سیگنال هایی به شما فرستاده می شود که آرام می شوید و احساس آرامش به شما دست می دهد.
- هرر روز چند دقیقه از وقت خود را به این کار اختصاص دهید و در فضای آرام، چشمان خود را ببندید و روی تنفس تمرکز کنید، خود را در مکانی آرام و شاد تجسم کنید؛ زیرا تحقیقات نشان می دهد که وقتی تصویرسازی شاد و آرامش بخش انجام دهید، بدنتان هورمون استرس زایی کورتیزون کمتری ترشح می کند.
- مصرف چیزهای ناسالمی مانند، الکل، سیگار، مواد مخدر و کافیین زیاد، باعث می شود پس از آرامش موقت، احساس استرس و ناراحتی بیشتری کنید و مصرف این گونه مواد، اثرات منفی استرس را افزایش و باعث وارد شدن بدن به چرخه آزار دهنده استرس، می شود.
راهکارهای مقاومت در برابر استرس
- اگر از موقعیت فعلی خود راضی هستیم و احساس امنیت می کنیم، باید به خاطر داشته باشیم، که تغییراتی که در طی زمان به وقوع می پیوندد، موقعیت و جایگاه ما را مستحکم تر و عینی تر می کند.
- ذهن خود را از قید و بند منفی بافی رها کنیم و از افکاری مانند ترس و وحشت، خشونت و کینه ورزی که خود به خود، موجب خلق استرس بیشتری می شوند، به شدت دوری کنیم و با تلاش، روش های مثبتی برای مقابله با استرس های روزمره، بیابیم.
- نگرش خود را نسبت به مسایل جاری انعطاف پذیر کنیم، چگونگی تفکر ما نسبت به شرایط و وضعیت های گوناگون بر واکنش، نسبت به محیط و شرایط مختلف، تاثیر بسیاری می گذارد و اگر بتوانیم وضعیت و شرایط را مثبت ارزیابی کنیم، قادر هستیم سطح استرس خود را کاهش دهیم.
- در مقابل، اگر دارای افکار منفی باشیم، سطح استرس در ما افزایش می یابد و در نتیجه به بدن خود، آسیب می رسانیم.
- مهارت مدیریت زمان را یاد بگیریم، زیرا مدیریت زمان باعث می شود از وقت خود به خوبی استفاده کنیم و در نتیجه استرس ناشی از کمبود وقت را کاهش دهیم.
- تکنیک های مبارزه با استرس را، بسته به نوع شخصیت و علاقه مندی خود، انتخاب کنیم و عوامل استرس زا در زندگی، محیط کار و خانواده را، ردیابی کنیم.
- از دوستان، اعضای خانواده و مشاوران، کمک بگیریم.
- در یک زمان فقط یک کار را انجام دهیم تا فشارها، کاهش پیدا کند.
- پیشنهاد های دیگران را در کمک به خود، ارزیابی کنیم.
- توانایی های خود را بشناسیم و بیش از حد، از خود انتظار نداشته باشیم.
- با دیگران مشورت کنیم، کارهایی را انجام دهیم که برای ما شادی آفرین باشد.
- یک واکنش نسبت به استرس، خشمگین شدن است، پس بهتر است درباره شیوه غلبه بر خشم خود، بیشتر بیاموزیم.
- از اوقات استراحت و روزهای تعطیل که حق ما است، استفاده کنیم.
- با ورزش و برنامه های تفریحی مناسب، از خود مراقبت کنیم.
- از وضعیت جسمی خود آگاه باشیم.
- برنامه های زندگی را اولویت بندی کنیم.
- وقت خود را تنظیم کنیم.
- از رقابت با دیگران خودداری کنیم.
رفع استرس در محیط کار
- محیط کار خود را راحت و متناسب با نیازهای خود، درست کنیم.
- اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم، این کار به ما کمک می کند تا خود را از تقاضا های غیر معمول دیگران، حفظ کنیم.
- در رفع نقص های کاری کارکنان، یکدیگر را یاری کنیم.
- از سرکوب کردن استعداد های بالقوه خود و دیگران، اجتناب کنیم.
پایان خبر
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید