جهش عمرانی شیراز با گامهای استوار به سوی آینده/ آغاز عملیات اجرایی ۱۰۹ پروژه عمرانی در شیراز + گزارش تصویری
در دنیای امروز، شهرها به عنوان کانونهای زندگی و فعالیتهای انسانی، نیازمند توجه ویژه و برنامهریزی دقیق هستند.
برنامهریزی شهری؛ نیازهای واقعی مردم در کانون
به گزارش سلام دنا؛ حسینعلی امیری، استاندار فارس، در آیین افتتاح محور شمالی آیتالله حائری شیرازی و دوربرگردان غیرمسطح شهید مدافع امنیت «محمد مؤیدی»، بر ضرورت برنامهریزی پروژههای شهری بر اساس نیازهای واقعی مردم تأکید کرد. این تأکید، نشان از درک عمیق وی از چالشهای موجود در جامعه و ضرورت پاسخگویی به نیازهای شهروندان دارد.
امیری با بیان اهمیت بررسی و تحقیقات دقیق قبل از انجام پروژههای عمرانی، خاطرنشان کرد که تنها با انجام مطالعات کارشناسی و رفع بسترهای حقوقی، میتوان از بروز مشکلات قانونی و قضایی در حین اجرا جلوگیری کرد. این رویکرد، نه تنها به بهبود کیفیت پروژهها کمک میکند، بلکه اعتماد مردم را نیز به نهادهای اجرایی افزایش میدهد.
وی تأکید کرد: «پروژهها باید با توجه به نیازهای واقعی شهر و مردم تعبیه شوند» و این جمله به وضوح نشاندهنده اهمیت درک عمیق از واقعیتهای اجتماعی و اقتصادی است که شهروندان با آن مواجهاند.
لزوم برنامهریزی دقیق و کارآمد در اجرای پروژههای عمرانی
در شرایط کنونی که کشور با تحریمها و محدودیتهای اقتصادی دست و پنجه نرم میکند، توقف پروژهها به معنای افزایش هزینهها و هدررفت منابع است. امیری به این نکته اشاره کرد که «امروز با تحریمها و محدودیتها، توقف پروژهها، هزینهها را بسیار بالا میبرد» و این موضوع به وضوح نشاندهنده لزوم برنامهریزی دقیق و کارآمد در اجرای پروژههای عمرانی است.
محرومیتزدایی و ساماندهی حاشیهنشینی در شهر شیراز
یکی از چالشهای جدی که امیری به آن اشاره کرد، موضوع محرومیتزدایی و ساماندهی حاشیهنشینی در شهر شیراز است. او با بیان اینکه «مهاجرتهای مردم از روستا به شهر و عدم توان خرید خانه باعث شده است که در حاشیه شهر سکونتها زیاد شود»، بر لزوم توجه به این موضوع تأکید کرد. ساماندهی حاشیهنشینی نه تنها به بهبود شرایط زندگی در این مناطق کمک میکند، بلکه عملکرد استان را نیز به نمایش میگذارد.
استاندار فارس همچنین از بازنگری در طرح جامع شهر شیراز خبر داد و گفت: «باید نیازهای واقعی شیراز در چارچوب طرح بازنگری این کلانشهر در نظر گرفته شود.» این جمله نشاندهنده عزم و اراده دولت برای بهبود شرایط زندگی در شهر و توجه به نیازهای شهروندان است.
اعتماد مردم به شهرداری
امیری در ادامه سخنان خود به بودجه شهرداری شیراز اشاره کرد و گفت: «با عنایت و توجه مردم، بودجه شهرداری شیراز ۳۰ همت شده است که یک بودجه قابل توجه است.» این موضوع نشاندهنده اعتماد مردم به شهرداری و نقش آنها در تأمین منابع مالی پروژههای عمرانی است. وی تأکید کرد که این پروژهها با پول مردم به سامان رسیده و اعتماد متقابل بین مردم و شهرداری باید حفظ شود.
استاندار فارس با اشاره به نسبت شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری شیراز به مجلس شورای اسلامی و دولت، بر اهمیت همکاری و همافزایی نهادهای مختلف در اجرای پروژهها تأکید کرد. این همافزایی میتواند به بهبود کیفیت زندگی در شهر و ارتقای سطح خدمات شهری منجر شود.
سخنان حسینعلی امیری نه تنها نشاندهنده عزم و اراده مسئولان برای بهبود شرایط شهری است، بلکه بر لزوم توجه به نیازهای واقعی مردم و برنامهریزی دقیق در اجرای پروژههای عمرانی تأکید دارد. این رویکرد میتواند به عنوان الگویی برای سایر شهرها و استانها در کشور قرار گیرد و به تحقق اهداف توسعه پایدار کمک کند.
ضرورت احداث پروژههای زیرساختی در شیراز
معاون هماهنگکننده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا با اشاره به مهاجرتپذیر بودن شیراز بر ضرورت احداث پروژههای عمرانی و زیرساختی در این کلانشهر تأکید کرد.
اسدالله حاجی زمانی در آیین افتتاح محور شمالی بزرگراه آیتالله حائری شیرازی و دور برگردان غیر مسطح شهید مدافع امنیت محمد مؤیدی و همچنین آغاز عملیات اجرایی بهرهبرداری از ۱۰۷ پروژه عمرانی که همزمان با برگزاری دومین کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس برگزار شد، بیان کرد: شیراز قطب مذهبی، علمی و گردشگری کشور و بسیار مهاجرتپذیر است و نیاز است پروژههای عمرانی و زیرساختی مهمی برای این استان که روز به روز در حال گسترش است، دیده شود.
وی بیان کرد: قرارگاه خاتمالانبیا علاوه بر پروژه بزرگراه آیتالله حائری شیرازی در چند پروژه دیگر در شهر شیراز ورود کرده است.
معاون هماهنگ کننده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا ادامه داد: قرارگاه خاتمالانبیا با ۲۳ پروژه در سطح استان فارس و ۳۷۵ پروژه بزرگ مقیاس و ملی در سطح ۳۱ استان کشور افتخار خدمتگذاری دارد.
حاجی زمانی تصریح کرد: در مجموعه ۷ هلدینگ قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا، پروژههایی در تخصصهای نفت، گاز، پتروشیمی، شهرسازی و پروژههای دریایی و غیره مشغول به خدمت است.
وی گفت: پروژه بزرگراه آیتالله حائری در کاهش ترافیک بسیار موثر است، چون در این پروژه بحث رانش کوه وجود داشت و در مجاورت با منازل مسکونی قرار داشت، مجبور بودیم از انفجارهای آرام و فوق آرام استفاده کنیم که در مجموع یکهزار و ۸۵۳ مورد انفجار آرام و فوق آرام در پروژه مذکور داشتیم.
جهش عمرانی شیراز با گامهای استوار به سوی آینده
در روزی که یاد و نام ۱۵ هزار شهید گرانقدر استان فارس در کنگره ملی گرامی داشته میشود، شهردار شیراز، محمدحسن اسدی، با افتخار از آغاز سی و نهمین مرحله از جهش عمرانی این کلانشهر خبر داد. این روز، روزی است که نه تنها به یاد شهدای عزیز میپردازد، بلکه نویدبخش آیندهای روشن و پرتحرک برای شهروندان شیرازی است.
اسدی در این آیین با بیان اینکه ۱۰۹ پروژه به ارزش ۱۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز میشود، به واقعیتهای ملموس و امیدبخش اشاره کرد. این پروژهها، گامهایی استوار در مسیر توسعه و پیشرفت شیراز هستند و نشاندهنده عزم راسخ مسئولان در راستای بهبود کیفیت زندگی شهروندان میباشد.
از جمله این پروژهها، تکمیل سومین بزرگراه شیراز، محور شمالی بزرگراه آیتالله حائری شیرازی است که به زودی به بهرهبرداری میرسد. اسدی با افتخار اعلام کرد که این بزرگراه تأثیر مثبتی در تسهیل تردد شهروندان از رینگ شمال شرق به شمال غرب کلانشهر شیراز خواهد داشت. این پروژه نه تنها به کاهش ترافیک کمک میکند، بلکه به عنوان نمادی از پیشرفت و توسعه پایدار در این کلانشهر شناخته میشود.
شهردار شیراز همچنین از تلاشهای بیوقفه و زحمات عوامل اجرایی این پروژه، از جمله قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء و هلدینگ راه و شهرسازی تقدیر کرد. او با تأکید بر اینکه این پروژه با زحمت زیادی به ثمر نشسته است، به استاندار فارس گفت: «این پروژه در کشور کمنظیر و بینظیر است.» این جمله به وضوح نشاندهنده تلاش و همت جمعی در راستای تحقق اهداف بزرگ شهری است.
در ادامه، اسدی به تأخیر در برنامهریزی اولیه اشاره کرد و گفت: «اگرچه این پروژه با تأخیر به بهرهبرداری رسید، اما طبق برنامههای جبرانی، ۷۹ روز زودتر از موعد افتتاح شد.» این نکته نشاندهنده تعهد و اراده قوی مسئولان برای جبران زمانهای از دست رفته و ارائه خدمات بهینه به شهروندان است.
او همچنین به افتتاح دوربرگردان اردیبهشت و آغاز عملیات اجرایی چندین هزار واحد پارکینگ در نقاط مختلف شیراز اشاره کرد و این پروژهها را از شاخصترین اقدامات در این مرحله از جهش عمرانی برشمرد. این پروژهها به وضوح نشاندهنده توجه به نیازهای واقعی مردم و تلاش برای بهبود زیرساختهای شهری است.
در بخشی از سخنانش، اسدی به زیباییهای شهر شیراز و یاد و نام شهدا که در جایجای معابر و خیابانها، پلهای هوایی و اماکن مزین شدهاند، اشاره کرد. این یادآوری نه تنها به احترام به شهدای گرانقدر میپردازد، بلکه به نوعی نشاندهنده فرهنگ ایثار و فداکاری در این شهر است.
او همچنین با تأکید بر اینکه در شیراز، پروژهها به یک فرهنگ تبدیل شدهاند که زودتر از موعد مقرر به بهرهبرداری میرسند، نوید داد که تا پایان امسال چند ابر پروژه مهم از جمله زیرگذر گویم و تقاطع غیرهمسطح احمد بن موسی (ع) – نواب – کمربندی به بهرهبرداری خواهد رسید. این پروژهها، نه تنها به بهبود زیرساختهای شهری کمک میکنند، بلکه به ایجاد احساس امید و پیشرفت در دل شهروندان شیرازی میافزایند.
این روز تاریخی نه تنها گواهی بر تلاشهای بیوقفه برای توسعه و پیشرفت شیراز است، بلکه نمادی از همت و اراده جمعی برای ساختن آیندهای روشن و پایدار برای نسلهای آینده خواهد بود. با این گامهای استوار، شیراز به سوی قلههای جدیدی از پیشرفت و شکوفایی حرکت میکند.
پروژه غیرهمسطح شهید محمد مؤیدی شهر شیراز را زیباتر میکند
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این مراسم نیز با بیان اینکه پروژه بزرگراه آیتالله حائری شیرازی ویژگی خاصی دارد، گفت: این پروژه علاوه بر ارزش ترافیکی بستر دهها پروژه دیگر که میتواند آثار فرهنگی، اجتماعی و گردشگردی داشته باشد را فراهم میکند.
سید ابراهیم حسینی با بیان اینکه پروژه غیرهمسطح شهید محمد مؤیدی شهر شیراز را زیباتر میکند و زیباییهای شهر را بیشتر نشان میدهد، گفت: شورای اسلامی شیراز و شهرداری عزم خود را جذب کردند تا این پروژه اتفاق بیفتد و قبل از موعد زمانی به نتیجه برسد.
حسینی تصریح کرد: اتفاقات بزرگ پیش روی شهر شیراز است و انشاءالله بتوانیم شیراز را به تراز جایگاه واقعی خود که تراز سومین حرم اهل بیت(ع) است، برسانیم.
کاهش زمان سفر یکی از مزایای بزرگراه آیتالله حائری شیرازی است
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه پروژه بزرگراه آیتالله حائری شیرازی در منطقه یک و ۶ شهرداری شیراز قرار گرفته است، گفت: ارزش این پروژه ۴ هزار میلیارد تومان است که با همکاری قرارگاه خاتمالانبیاء به سرانجام رسید.
محمد امین اظهار کرد : این پروژه که به دلایل مختلف از چرخه عملیاتی خارج شده بود در دوره ششم مدیریت شهری شیراز در دستور اجرا قرار گرفت.
وی ادامه داد: طول پروژه بزرگراه آیتالله حائری شیرازی ۷ هزار و ۱۰۰ مترمربع، عرض معبر ۴۰ مترمربع و دارای ۵ تونل به طول یکهزار و ۱۰۰ است و ابتدا و انتهای پروژه به تقاطع غیرهمسطح متصل میشود. این بزرگراه دارای ۴ باند رفت و برگشت است.
امین با بیان اینکه ابتدای و انتهای این بزرگراه با ۱۰ دقیقه در ساعاتی که ترافیک نباشد، طی میشود، گفت: صرفهجویی سالانه در مصرف سوخت به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان، دسترسی مناسب به کمربندی و رینگ شرقی و کاهش زمان سفر از مزایای اجرای این پروژه است.
وی با اشاره به اینکه دوربرگردان اردیبهشت ۲۷ روز زودتر از زمانبندی اعلامی به بهرهبرداری رسیده است، بیان کرد: پروژه دوربرگردان اردیبهشت با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان توسط سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز امروز به بهرهبرداری خواهد رسید.
کاهش زمان سفر و مصرف سوخت
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز در این آیین گفت: تکمیل طرح بزرگراه آیتالله حائری شیرازی به کاهش زمان سفر و مصرف سوخت منجر می شود. هادی شه دوست شیرازی گفت: شهروندان روزانه بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ ساعت کاهش زمان سفر را در ترافیک صبحگاهی معابر این کلانشهر شاهد خواهند بود و در مصرف سوخت روزانه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر صرفهجویی میشود.
او بیان کرد: افتتاح محور غرب به شرق بزرگراه آیتالله حائری شیرازی در بهمنماه سال ۱۴۰۲ رضایتمندی مطلوبی میان شهروندان ایجاد کرد که با تکمیل نهایی این طرح و افتتاح محور شرق به غرب، شاهد تأثیر آن بر کاهش زمان سفر و مصرف سوخت در شهر شیراز خواهیم بود.
وی با اشاره به نقش مهم و حیاتی این طرح در امدادرسانی و انتقال سریع مصدومان به مراکز درمانی افزود: دور برگردان مدافع امنیت محمد زارع مؤیدی علاوه بر ایجاد دسترسی آسان به بزرگراه شهید سلیمانی و کاهش بار ترافیکی بلوار شهید چمران، جابهجایی سریع و به موقع بیماران به مراکز درمانی مستقر در بلوار شهید چمران را امکان پذیر میکند.
انتهای پیام/ رضا صادقی زاده
عکس/ راضیه زارعی
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید