کلیپ اختصاصی | از استعدادیابی تا استعدادپروری/ چالشهای ورزش دانشآموزی/ هفت هزار و 200 مدرسه فارس، در انتظار امکانات ورزشی
در گفتگویی اختصاصی با سید کاظم حسینی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان فارس، اهمیت ورزش در سلامت جسمی و روانی دانشآموزان مورد تأکید قرار گرفت. این مصاحبه به موضوعات مهمی از جمله مدیریت تجهیزات ورزشی در مدارس، چالشهای تأمین فضای ورزشی در مدارس غیرانتفاعی، روشهای استاندارد استعدادیابی ورزشی، و اهمیت استمرار در ورزش میپردازد.
همچنین، مسائلی مانند کمبود امکانات ورزشی در بسیاری از مدارس استان، ضرورت همکاری بین بخشی برای ارتقای ورزش دانشآموزی و نیاز به بهبود سیستم استعدادپروری در کشور مطرح شد. این گفتگو نشان داد که علیرغم پیشرفتهای صورت گرفته، هنوز چالشهای جدی در زمینه توسعه ورزش در مدارس و استعدادیابی ورزشی وجود دارد.
ورزش؛ تضمین کننده سلامت جسمی و روانی جامعه
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به اهمیت ورزش برای دانش آموزان، گفت: باید این باور را ایجاد کنیم که ورزش پدیدهای است که میتواند تضمینکننده سلامت جسمی و روانی دانش آموزان باشد.
سید کاظم حسینی، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سلامدنا، افزود: ما باید بتوانیم ورزش را در ابعاد مختلف تربیتی، همگانی، قهرمانی و حرفهای به درستی تعریف، طراحی، برنامهریزی و اجرا کنیم.
وی خاطر نشان کرد: اگر ورزش در اولویت قرار گیرد و سلامت به عنوان موضوعی حائز اهمیت در جامعه شناخته شود، بسیاری از مشکلات حل خواهند شد.
مدیریت تجهیزات ورزشی در استان
حسینی با بیان اینکه تجهیزات تربیت بدنی و ورزش دانش آموزان را از طریق کمکهای خیرین، اعتبارات دولتی یا درآمدهای اختصاصی تهیه میکنیم، گفت: در سال 1401، با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال از منابع دولتی و ۲۰ میلیارد ریال کمک خیرین، موفق به توزیع ۳۳هزار و۵۵۰ قلم کالای ورزشی در مدارس استان شدیم.
وی در ادامه بیان کرد: با توجه به وجود 60 اداره آموزش وپرورش در فارس، به هر اداره امکان تجهیز 20 مدرسه را دادیم، که مجموعاً یک هزار و ۲۰۰ مدرسه را شامل میشد. این در حالی است که تعداد کل مدارس استان فارس ۸هزار و ۴۰۰ مدرسه است، یعنی ۷هزار و ۲۰۰ مدرسه هنوز از این امکانات بهرهمند نشدهاند.
حسینی تاکید کرد: این آمار نشاندهنده ضرورت تلاش مضاعف در این زمینه است و تاکید داریم که مقوله ورزش دانش آموزی، نیازمند همکاری و همیاری همه ارگان های مهم در فارس است.
توزیع حدود چهار میلیون قلم تجهیزات ورزشی
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان فارس ادامه داد: در سال جاری نیز، در هفته تربیت بدنی، با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال، تعداد سه میلیون و 736 هزار و 700 قلم تجهیزات ورزشی شامل توپ و سایر وسایل را به شهرستانها ارسال کردیم.
حسینی تصریح کرد: با این حال، این میزان هنوز پاسخگوی نیاز تمامی مدارس نیست و ضروری است که مدیران و اولیا نیز در این زمینه مشارکت کنند تا حداقل امکانات ورزشی برای دانشآموزان فراهم شود.
فضای ورزشی در مدارس غیرانتفاعی
حسینی در خصوص فضای ورزشی در مدارس غیرانتفاعی نیز، اظهار داشت: قانونگذار الزاماتی را برای تأمین فضای ورزشی مناسب در نظر گرفته است. طبق این قوانین، مدارسی که فاقد فضای کافی هستند، موظف به اجاره سالن ورزشی و استخدام معلم تربیت بدنی متخصص هستند.
معاون تربیت بدنی آموزش پرورش استان فارس با اشاره به وجود شورای نظارت و بازرسان در مدارس غیرانتفاعی که وظیفه بررسی قراردادها و نظارت بر اجرای این قوانین را دارند، تصریح کرد: در برخی موارد شاهد عدم اجرای کامل این مقررات هستیم.
وی افزود: با این حال، بسیاری از مدارس غیرانتفاعی در این زمینه عملکرد بهتری نسبت به مدارس دولتی دارند.
نحوه استعدادیابی استاندارد دانش آموزان
سید کاظم حسینی، در ادامه سخنان خود گفت: مطالعات متعدد در حوزه استعدادیابی ورزشی کودکان نشان میدهد که رویکرد جهانی در ابتدا بر آنتروپومتری یا ترکیب بدنی متمرکز بود. به عنوان مثال، افراد قدبلند برای رشتههایی چون والیبال و بسکتبال در نظر گرفته میشدند. این بخش از استعدادیابی که مربوط به ساختار بدنی است، اهمیت ویژهای دارد.
حسینی ادامه داد: در مرحله بعد، محققان به سراغ مطالعات ژنتیکی رفتند و وضعیت عضلات تند انقباض و کند انقباض را مورد بررسی قرار دادند تا تناسب ژنتیکی افراد را با رشتههای مختلف ورزشی تعیین کنند.
وی عنوان کرد: همچنین، عوامل روحی و روانی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. به عنوان مثال، میزان انگیزه یک ورزشکار برای کشتی گرفتن، عاملی تعیینکننده محسوب میشود.
تاکید بر استمرار در ورزش
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش پرورش استان فارس مهمترین فاکتور در استعدادیابی ورزشی، را استمرار در ورزش دانست و بیان کرد: علاوه بر ترکیب بدنی، ژنتیک و مسائل روحی-روانی، استمرار در ورزش نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که کمتر در مقالات مورد توجه قرار گرفته و نیازمند تحقیقات بیشتر است.
مدرسه؛ بهترین مکان برای استعدادیابی
حسینی با بیان اینکه میتوان استعداد دانشآموز در یک رشته خاص را از میزان علاقه و پیگیری او تشخیص داد، افزود: بهترین مکان برای استعدادیابی، مدرسه و به طور خاص کلاس درس تربیت بدنی است و بهترین استعدادیاب، معلم ورزش است که مستقیماً شاهد فعالیتهای دانشآموزان است.
وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس اصول علمی، معلم برای استعدادیابی ورزشی، باید هم به کانون تندرستی دسترسی داشته باشد و هم به تجهیزات آزمایشگاهی مجهز باشد تا بتواند از نظر علمی، ابعاد و اندازههای بدنی مانند طول و قطر دست را اندازهگیری و ویژگیهای جسمانی دانشآموز را ارزیابی نماید.
وی یادآور شد: همچنین باید بتواند استمرار در ورزش را رصد کند و با همکاری اولیا، فرآیند استعدادیابی را به پیش ببرد.
حسینی با اعلام نگرانی از وضعیت استعدادیابی دانش آموزان، ادامه داد: متأسفانه در جامعه کنونی ما، دانشآموزان بر اساس استعداد ورزشیشان به سمت ورزش نمیروند، بلکه دسترسی خانوادهها و توان مالی والدین تعیینکننده رشته ورزشی آنهاست.
ضعف نظام استعدادیابی جامع در کشور
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان فارس نحوه استعدادیابی را تشریح کرد و گفت: در تلاشیم که مسابقات ورزشی را در سطوح مختلف از مدرسه تا کشور برگزار کنیم.
وی با طرح این پرسش که آیا واقعاً همه دانشآموزان در این مسابقات شرکت میکنند؟، یادآور شد: اگرچه در حال حاضر تنها میتوان بخش کوچکی از استعدادها را از طریق مسابقات شناسایی کرد اما ضروری است که نظام استعدادیابی در تمامی مدارس مستقر شود که این امر نیازمند آموزش و زیرساختهای مناسب است.
استعداد پروری در حوزه ورزشی
حسینی افزود: در حوزه ورزش، با دو مفهوم مواجه استعدادیابی و استعدادپروری مواجه هستیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه در آموزش و پرورش، به میزان کافی استعدادیابی انجام میشود، یادآور شد: این فرآیند در باشگاههای ما، در ردههای سنی مختلف، در مدارس فوتبال، کاراته و سایر رشتههای ورزشی صورت میگیرد. اما متأسفانه در زمینه استعدادپروری با ضعف مواجه هستیم.
وی در توضیح موضوع استعدادپروری گفت: استعدادپروری، مستلزم سرمایهگذاری و هزینهکرد از سوی فدراسیونها، هیئتهای استانی، باشگاهها و بخش خصوصی است. به دلیل عدم تعریف مناسب اقتصاد ورزش در کشور ما، نظام استعدادپروری کارآمدی نداریم.
انتهای پیام/ریحانه مهرعلی
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید