زیرگذر گویم، نماد توسعه زیرساختهای شهری/ افتتاح زیرگذر گویم، عیدی شیرین شهرداری شیراز
این پروژه نه تنها به بهبود ترافیک کمک میکند، بلکه به زیبایی ورودیهای این کلانشهر نیز افزوده است. با نزدیک شدن به زمان بهرهبرداری، شهروندان و گردشگران میتوانند از منظر جذاب و زیبا این پروژه بهرهمند شوند.
عملیات اجرایی و چالشها
به گزارش سلام دنا، عملیات اجرایی پروژه ساماندهی ورودی شمال غربی شیراز (زیرگذر گویم) از آذرماه 1401 آغاز شد. این پروژه به دلیل حجم عظیم کار و وجود موانع و مشکلات مختلف، نظیر تملک اراضی و جابهجایی تأسیسات زیرزمینی، در ابتدا با چالشهای قابل توجهی مواجه بود.
بسیاری از کارشناسان و شهروندان در آن زمان تصور نمیکردند که این ابرپروژه در کمترین زمان ممکن، یعنی حدود دو سال، به مرحله بهرهبرداری برسد. با این حال، تلاش مستمر و شبانهروزی تیمهای شهرداری و پیمانکاران، موجب شد تا ورودی نابسامان شیراز از سمت گویم به یکی از زیباترین ورودیهای این کلانشهر تبدیل شود.
تأثیرات پروژه بر شهروندان و گردشگران
شهردار کلانشهر شیراز، در این خصوص گفت: «این پروژه 7 کیلومتر طول دارد و به عنوان یک پروژه فرامنطقهای، هویتبخشی به ورودیهای مهم شیراز محسوب میشود.»
محمدحسن اسدی، اشاره کرد که این زیرگذر به عنوان اولین منظرهای که مسافران و گردشگران با آن مواجه میشوند، میتواند تأثیر زیادی بر ذهنیت آنها از این کلانشهر بگذارد. افتتاح این پروژه در روزهای پایانی اسفندماه، به ویژه در آستانه نوروز، فرصتی است تا شهروندان و گردشگران از زیباییهای تازه این ورودی لذت ببرند.
هزینه و آینده پروژه
هزینه اجرای این پروژه بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. شهردار شیراز همچنین از پیشرفت خوب پروژه تعریض بزرگراه آیتالله علوی خبر داد و افزود: «این دو پروژه به تسهیل تردد، کاهش ترافیک و بهبود زیبایی بصری ورودی شمال غرب شیراز کمک خواهد کرد.» با تکمیل این پروژه، انتظار میرود که زیرساختهای حمل و نقل شهر به طور قابل توجهی بهبود یابد و تجربه سفر به شیراز را برای مسافران آسانتر و دلپذیرتر کند.
چشمانداز آینده
با افتتاح زیرگذر گویم، نه تنها مشکلات ترافیکی برطرف میشود، بلکه این پروژه به عنوان یک نماد از تلاشهای شهرداری شیراز برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان و جذب گردشگران مورد توجه قرار خواهد گرفت.
شهردار شیراز ابراز امیدواری کرد که تمامی این فعالیتها منجر به رفاه شهروندان و خلق ذهنیت مثبت در نزد گردشگران و مراجعهکنندگان به کلانشهر شیراز شود. این پروژه همچنین میتواند به عنوان الگویی برای سایر پروژههای عمرانی در آینده مورد استفاده قرار گیرد و به توسعه پایدار شهری کمک کند.
با نزدیک شدن به زمان افتتاح، شور و شوق در میان شهروندان شیرازی به وضوح حس میشود و امید به آیندهای بهتر و زیباتر در این کلانشهر بیش از پیش تقویت میگردد.
زیرگذر گویم؛ نمادی از توسعه زیرساختهای شهری
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز از افتتاح زیرگذر گویم به عنوان بزرگترین زیرگذر نیمهمسقف کشور تا پایان سال جاری خبر داد. این پروژه عظیم که به عنوان یکی از مهمترین و کلیدیترین پروژههای عمرانی شیراز شناخته میشود، به شهروندان و گردشگران خدمات ویژهای ارائه خواهد داد و بهبود قابل توجهی در زیرساختهای حمل و نقل این کلانشهر به ارمغان خواهد آورد.
پیشرفتهای اخیر در حوزه بزرگراهسازی
محمد امین بیان کرد که در سال جاری، چندین بزرگراه مهم به بهرهبرداری رسیده است. او اشاره کرد که اواخر سال گذشته، بزرگراه ششکیلومتری شهید استوار به اتمام رسید و در اردیبهشتماه سال جاری، بزرگراه آیتالله رئیسی به طول چهار کیلومتر و تقاطعات و پلهای منتهی به آن به بهرهبرداری رسید.
همچنین بزرگراه آیتالله حائری به طول ۷ کیلومتر که شامل پنج تونل و پنج پل بزرگ است، در سال جاری به بهرهبرداری رسید و به زودی زیرگذر گویم و ساماندهی محور آیتالله علوی به طول شش کیلومتر نیز به شهروندان تقدیم خواهد شد.
زیرگذر شهدای گویم؛ پروژهای با ارزش ۳۴۰۰ میلیارد تومان
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تصریح کرد که پروژه زیرگذر شهدای گویم بزرگترین زیرگذر نیمهمسقف کشور است که قرارداد اجرایی آن در بهمن ۱۴۰۱ به امضا رسید. تمامی عملیاتهای مربوط به تجهیز کارگاه، رفع معارضین و احداث آن در مدت ۲۶ ماه انجام شد. ارزش روز این پروژه با احتساب تملکات و رفع معارضین به ۳۴۰۰ میلیارد تومان میرسد و این پروژه به عنوان یکی از پروژههای بزرگ عمرانی در سطح کشور مطرح است.
کاهش ترافیک و بهبود دسترسیها
امین با اشاره به اینکه زیرگذر گویم در گذشته به عنوان یک گلوگاه ترافیکی شناخته میشد، خاطرنشان کرد که تصاویر بهجایمانده از گذشته نشاندهنده ترافیک سنگین در این مسیر بوده است. با افتتاح این پروژه، انتظار میرود که ترافیک در این محدوده ششکیلومتری به طور قابل توجهی کاهش یابد. همچنین، با بهرهبرداری از این زیرگذر، تعداد باندهای عبوری از ۶ به ۱۲ باند افزایش خواهد یافت که شامل باندهای رفتوآمد تندرو و کندرو میشود.
حفظ بافت محلی و تأمین نور طبیعی
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز به طراحی نیمهمسقف این پروژه اشاره کرد و گفت: «این طراحی به تأمین نور طبیعی در روز و کاهش هزینههای انرژی کمک میکند و همچنین به تهویه طبیعی و کاهش هزینههای نگهداری و تعمیرات نسبت به سایر پروژهها منجر میشود.»
این ویژگیها به حفظ دسترسی محلی و بافت شهرک گویم نیز کمک خواهد کرد، به طوری که رفتوآمد شهری به راحتی انجام میگیرد و مشکلات ترافیکی کاهش مییابد.
اجرای سریع و استفاده از فناوریهای پیشرفته
سرعت بالای اجرای پروژه زیرگذر شهدای گویم بهگونهای بود که با استفاده از دستگاههای مکانیزه و اضافهشدن نوبت شب به دستور شهردار، ۵۰ هزار مترمکعب بتنریزی در مدت ۱۶ ماه انجام شد. استفاده از فناوریهای نوین در ساخت این پروژه، از دیگر نقاط قوت آن به شمار میرود. به گفته امین، کاهش هزینههای آببندی و استفاده از روشهای پیشرفته در آرماتوربندی و بتنریزی، به کاهش هزینههای کلی پروژه کمک کرده است.
تملکات و تأثیرات اجتماعی
برای اجرای این پروژه، نیاز به تملک ۴۳ پلاک تجاری، ۱۱ پلاک مسکونی و ۵ ملک مربوط به ادارات دولتی و نهادهای عمومی بوده است. همچنین، قراردادهایی برای اجاره موقت ۱۵۶ پلاک تجاری در محدوده پروژه منعقد شده است. امین گفت: «این تملکات به منظور تسهیل در اجرای پروژه و کاهش مشکلات ترافیکی انجام شده است.»
ترافیک ورودی شهر شیراز
امین در پایان به تأثیر این پروژه بر ترافیک ورودی شهر شیراز اشاره کرد و گفت: «با توجه به اینکه ۴۰ درصد حجم ورودی ترافیک شهر شیراز از این محور ورودی است، بهرهبرداری از این زیرگذر میتواند تأثیر مثبتی بر کاهش ترافیک در سایر ورودیهای شهر داشته باشد و به بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک کند.»
افتتاح زیرگذر گویم نه تنها یک پروژه عمرانی، بلکه گامی مؤثر در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار و بهبود زیرساختهای شهری در شیراز به شمار میرود. با این پروژه، امید است که شهروندان شیراز از خدمات بهتری برخوردار شوند و گردشگران نیز با تجربهای مثبت از این کلانشهر بازدید کنند.
تحولی در بزرگراه آیتالله علوی با اجرای پروژههای عمرانی
رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز نیز از پیشرفت عملیات آسفالت زیرگذر شهدای گویم خبر داد و اعلام کرد که این پروژه به منظور بهبود ترافیک و افزایش ظرفیت عبوری بزرگراه آیتالله علوی در حال اجراست. این پروژه به عنوان یک اقدام عمرانی مهم در راستای توسعه زیرساختهای شهری شیراز به شمار میرود.
توسعه بزرگراه آیتالله علوی
علیحسین عباسی اظهار کرد که سازمان عمران شهرداری شیراز با توجه به وضعیت نابهسامان بزرگراه آیتالله علوی، فعالیتهای خود را برای تعریض این بزرگراه آغاز کرده است. این بزرگراه که از زیرگذر گلستان تا زیرگذر شهدای گویم به طول ۶ کیلومتر امتداد دارد، در گذشته تنها دارای ۳ لاین ورودی بود. با اجرای عملیات عمرانی، تعداد لاینهای عبوری به ۶ لاین رفت و برگشت افزایش یافته است که به تسهیل تردد و کاهش ترافیک کمک خواهد کرد.
جزئیات عملیات اجرایی
عباسی با اشاره به پیشرفتهای انجامشده در این پروژه بیان کرد: «تاکنون در این مسیر ۵ هزار تن آسفالت ریخته شده و ۴۰ هزار متر مربع عملیات تراش و ترمیم انجام شده است.»
او همچنین تصریح کرد که سیاست شهرداری بر آن است تا از اجرای روکش آسفالت پرهیز کند و به همین منظور برنامهریزی شده است تا ۸ هزار تن آسفالت جدید و عملیات تراش و ترمیم در این محور به میزان ۶۵ هزار متر مربع انجام شود.
تکمیل آسفالت زیرگذر شهدای گویم
رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری همچنین به پیشرفت عملیات آسفالت در زیرگذر شهدای گویم اشاره کرد و بیان داشت که با توجه به برنامهریزیهای انجامشده، این پروژه تا روزهای پایانی سال جاری به اتمام خواهد رسید. این اقدامات به منظور ارتقاء کیفیت آسفالت و بهبود شرایط ترافیکی در این منطقه انجام میشود و انتظار میرود که با تکمیل این پروژه، رضایت شهروندان افزایش یابد.
پروژه زیرگذر شهدای گویم و تعریض بزرگراه آیتالله علوی به عنوان بخشی از برنامههای توسعهای شهرداری شیراز، بهبود قابل توجهی در زیرساختهای حمل و نقل شهری ایجاد خواهد کرد. این پروژهها نه تنها به کاهش ترافیک و تسهیل در تردد کمک میکنند، بلکه به افزایش ایمنی و راحتی سفر برای شهروندان و مسافران نیز منجر خواهند شد. با پیشرفتهای چشمگیر در این پروژه، امید میرود که شرایط بهتری برای تردد در بزرگراههای شیراز فراهم شود.
انتهای پیام/ رضا صادقی زاده
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید