سایت خبری تحلیلی سلام دنا
  • صفحه نخست
  • اقتصاد
  • سلامت
  • استان ها
  • ورزش
  • فرهنگ و هنر
  • ويدئو
  • گزارش ویژه
مرداد ۱۲, ۱۴۰۴
  • صفحه نخست
  • اقتصاد
  • سلامت
  • استان ها
  • ورزش
  • فرهنگ و هنر
  • ويدئو
  • گزارش ویژه

رکــورد ساخت متــرو در شیراز شکسته شد/ نصب ۱۶ دستگاه پله برقی در خط یک مترو

سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز گفت: برای نخستین بار در کشور رکورد ساخت مترو در خط ۲ شکسته شد و به دنبال اقداماتی که در دو سال گذشته صورت گرفت و با حمایت مجموعه شهرداری شیراز توانستیم ظرف دو سال هشت کیلومتر از خط ۲ را به بهره‌برداری برسانیم.
شهریور 18, 1403 | کد خبر : 62715 | 6 دقیقه خواندن
چاپ خبر

توسعه حمل و نقل ریلی در شیراز، به عنوان یکی از کلان‌شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران، نه تنها یک ضرورت حمل‌ونقل به شمار می‌آید بلکه به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی شهروندان نیز مطرح است. شیراز با تاریخ غنی و جاذبه‌های گردشگری فراوان، نیازمند یک سیستم حمل‌ونقل کارآمد و مدرن است که بتواند بار ترافیکی را کاهش داده و دسترسی به نقاط مختلف شهر را تسهیل کند.

به گزارش سلام دنا، در دنیای امروز، توسعه زیرساخت‌های ریلی به عنوان یکی از ارکان اساسی در مدیریت شهری شناخته می‌شود. خطوط ریلی می‌توانند به کاهش آلودگی هوا، کاهش زمان سفر و بهبود ارتباطات اجتماعی کمک کنند. با توجه به رشد جمعیت و افزایش خودروها در خیابان‌های شیراز، ضرورت ایجاد یک شبکه ریلی منسجم و کارآمد به وضوح حس می‌شود.

علاوه بر این، شیراز به عنوان یک مرکز فرهنگی و گردشگری، نیازمند جلب توجه گردشگران داخلی و خارجی است. سیستم حمل‌ونقل ریلی می‌تواند به عنوان یک ابزار موثر برای جذب گردشگر عمل کند، چرا که سفر با قطار نه تنها راحت‌تر و امن‌تر است بلکه تجربه‌ای منحصر به فرد از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی این خطه را فراهم می‌آورد.

کمبود ناوگان ریلی در شهر شیراز
سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح گزارشی جامع در حوزه ساخت مترو در کلان‌شهر شیراز پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر فاز یک خط ۲ مترو که کلیات این خط در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید اما به دلیل کمبود ناوگان که وجود دارد مشکلاتی در حوزه بهره‌برداری پایدار ایجاد کرده است و در تلاشیم تا با استفاده از مکانیزم‌های دولتی این مشکل رفع شود.

علی کلانتری افزود: در حال حاضر از خط ۲، تنها ایستگاه استقلال بوده که در حال احداث است و پیش‌بینی می‌شود تا نیمه دوم اردیبهشت سال آینده وارد فضای بهره‌برداری شود و از مجموع خط ۲ تا ایستگاه امام حسین (ع) بهره‌برداری کامل در دستور کار است.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: پیرو نیاز ایجاد شده به احداث خطوط مترو از میدان آزادی تا کلبه سعدی و خیابان فضیلت، طرح توسعه این خط تعریف و به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد و در حال حاضر ۱۶۰۰ متر حفاری انجام شد و انتظار می‌رود تا پیش از پایان سال دستگاه‌های حفاری در ایستگاه سعدی قرار گیرد و خروج دستگاه را شاهد باشیم.

رکورد ساخت مترو شیراز در خط ۲ شکسته شد
کلانتری خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در کشور رکورد ساخت مترو در خط ۲ شکسته شد و به دنبال اقداماتی که طی دو سال گذشته صورت گرفت، می‌توان گفت که این اقدامات بی‌نظیر بود و با حمایت مجموعه شهرداری شیراز توانستیم ظرف دو سال، هشت کیلومتر از خط ۲ را به بهره‌برداری برسانیم.

وی اضافه کرد: هم اکنون پنج کیلومتر مسیر از ایستگاه آزادی تا میدان کلبه سعدی تعریف شده است که شامل چهار ایستگاه آزادی، اطلسی، ادبیات و سعدی است.

کاهش راندمان حفاری به علت قطع برق
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز همچنین به روند خط ۳ اشاره کرد و ادامه داد: در خط ۳ مترو ورود دستگاه حفاری با قطر ۹ متر صورت گرفت اما راندمان حفاری به واسطه قطع برق کاهش یافت اما از انتهای شهریور با توجه به خروج از وضعیت بحران برق، انتظار می‌رود ۱۰ تا ۱۳ متر روزانه حفاری داشته باشیم.

کلانتری اظهار کرد: در خط ۳ همچنین روند احداث ایستگاه‌ها پیشرفت خوبی را شاهد هستیم و روند اجرای ایستگاه‌های میلاد، آفرینش و جهاد با پیشرفت بسیار خوبی در حال اجراست. وی با اشاره به اتصال خط یک به ۴، افزود: این اقدام در راستای دسترسی به حرم سومین حرم اهل بیت (ع) صورت گرفت که در این راستا با احداث یک تونل در خط یک از ایستگاه زند و پایانه احمدی در جنوب بلوار سیبویه به طول دو هزار و ۷۰۰ متر و استفاده از ظرفیت اتوبوس برقی پیش‌بینی شده است.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: این اقدام برای نخستین بار در شهر شیراز در حال رقم خوردن است که از ظرفیت تراز سکوی بلیط فروشی ایستگاه‌های مترو برای تخلیه مسافر ناوگان اتوبوس استفاده می‌شود که کار جدیدی خواهد بود.

هزینه هر کیلومتر اجرای خط مترو
کلانتری همچنین درباره خط ۴ مترو خاطر نشان کرد: خط ۴ از بلوار رازی تا باسکول نادر در یک فاز به طول ۵ کیلومتر تعریف شده است که برای آن ۴ ایستگاه تعریف شده است و در سفر دوم ریاست جمهور شهید کلنگ زنی شد. وی اضافه کرد: هر کیلومتر اجرای خط مترو ۶۰ میلیون یورو هزینه دارد که در این راستا از ظرفیت‌های سرمایه گذاری مالی استفاده شده است.

کاهش سر فاصله زمانی حرکت مترو به ۱۰ دقیقه
سرپرست سازمان حمل و نقلی ریلی شهرداری شیراز ادامه داد: در حوزه بهره‌برداری نیز با توجه به شروع فصل مدارس روزانه پیش بینی ۱۲۰ هزار نفر مسافر داریم که در خط یک با ۱۳ رام قطار و یک رام قطار در خط ۲ ارائه خدمات انجام می‌شود. این در حالی است که اگر شبکه ریلی تکمیل شود مسافرگیری به ۲۰۰ هزار نفر افزایش یابد. کلانتری با اشاره به اینکه انتظار ما برای خدمت رسانی منطقی برای ارائه خدمات به شهروندان سر فاصله زمانی ۱۰ دقیقه است، ابراز امیدواری کرد: با قرار دادهای منعقد شده با دو شرکت بتوانیم تا پایان سال جاری از این ظرفیت استفاده کنیم و ورود ناوگان صورت گیرد.

استفاده از توان مهندسین بومی
وی تاکید کرد: آن چه که در حوزه‌های قطار شهری مغفول مانده است، استفاده از توان مهندسین بومی است و با توجه به اینکه مبلغ قراردادهای تجهیزاتی در هر استان قریب به ۱۶ میلیون یورو هزینه دارد، با استفاده از توان مهندسین سازمان حمل و نقل ریلی شیراز این مبلغ به هفت میلیون یورو کاهش یافت.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز اظهار کرد: در سال گذشته با استفاده از توان مهندسین بومی در بخش باز طراحی مهندسی ۷۰۰ میلیارد تومان کاهش هزینه‌های ساخت داشتیم.
کلانتری همچنین درباره تخصیص اوراق مشارکت اشاره کرد و افزود: از سال ۹۲ تاکنون بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده شد که ۵۰ درصد سهم شهرداری و ۵۰ درصد سهم دولت است.
وی افزود: در سال جاری چهار هزار میلیارد تومان درخواست تخصیص اوراق از دولت داشتیم که معادل ۸۰ درصد دوره‌های گذشته بوده اما در حوزه مشارکت مشکلی وجود دارد که در فرآیندهای صدور اوراق عدد سود بازپرداخت به ۴۵ درصد افزایش یافته است که جذابیت را برای مجموعه شهرداری کاهش داده است. لذا طرح برات کارت تعریف شد و استفاده از این ظرفیت به شکل ماهیانه در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: در فاز اول برای پیمانکار خط ۲ مبلغ ۶۰ میلیارد تومان برات کارت پیش بینی شده است و برای پیمانکار خط ۳ مبلغی در حدود ۶۰ تا ۸۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

نصب ۱۶ دستگاه پله برقی در خط یک مترو
وی درخصوص خرابی پله برقی و آسانسور ادامه داد: بیشترین گلایه شهروندان در خصوص خرابی آسانسور و پله برقی در ایستگاه‌های فضیلت و کاوه است.

وی ادامه داد: در این حوزه یک قرار داد تأمین آسانسور و پله برقی و یک قرار داد تعمیر و نگهداری وجود دارد که در حوزه تأمین سال گذشته به همت رئیس سابق سازمان یک قرار داد منعقد شد اما به دلیل تغییر نرخ ارز منجر به ایجاد مسائل حقوقی و فسخ قرار داد شد و مجدد قرار داد دیگری منعقد شد.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز تاکید کرد: در خصوص تأمین آسانسور و پله برقی در ایستگاه‌های مترو در تلاشیم تا در یک بازه ۱۲ ماهه هر دروازه ایستگاهی حداقل یک پله برقی داشته باشد. از سوی دیگر با توجه به اینکه برخی از ایستگاه‌ها گالری دارند اما از ظرفیت آنها استفاده نمی‌شود در صدد هستیم از این ظرفیت برای ایجاد پله برقی و آسانسور استفاده شود.

نصب ۱۲۶ پله برقی و ۶۰ آسانسور
در این خصوص همچنین علیرضا گلزار تهرانی معاون بهره برداری سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲۶ دستگاه پله برقی و ۶۰ دستگاه آسانسور در خط یک نصب شده است.

وی افزود: هم اکنون در خطوط مترو شیراز دو دستگاه آسانسور و یک پله برقی خراب است که در حال تأمین قطعات آنها هستیم و بیشتر گلایه‌های مردم از عدم نصب است که در این راستا با قرار داد جدید منعقد شده ۱۶ دستگاه پله برقی به خط یک اضافه می‌شود و ۱۱ دستگاه آسانسور در خط یک نصب خواهد شد.

معاون بهره برداری سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز خاطر نشان کرد: ۳۴ کیلومتر خط بهره برداری شده داریم اما واگن نداریم و در تلاشیم سهم خود را از واگن دریافت کنیم. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود تا در صورت انتقال پول از سوی دولت به چین تا پایان سال ۱۴۰۴ تخصیص رام به خطوط صورت گیرد.

در پایان این نشست از محل مرکز کنترل و فرمان مترو کلان شهر شیراز با حضور سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز و خبرنگاران بازدید به‌عمل آمد.

انتهای پیام/ رضا صادقی زاده

برچسب:

حفاری مترو شیرازسرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیرازعلی کلانتریمترو شیراز

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیاسی

کشف دو هزار میلیارد تومان کالای قاچاق در فارس/ دستگیری ۴۳ هزار مهاجر غیرمجاز و متلاشی شدن ۲۶ باند سرقت / افزایش ۳۶۲ درصدی دستگیری اراذل و اوباش+ گزارش تصویری

  • کشف دو هزار میلیارد تومان کالای قاچاق در فارس/ دستگیری ۴۳ هزار مهاجر غیرمجاز و متلاشی شدن ۲۶ باند سرقت / افزایش ۳۶۲ درصدی دستگیری اراذل و اوباش+ گزارش تصویری
  • دکتر اورنگ ایلامی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: حذف هپاتیت در ایران تا سال ۲۰۳۰ / آمار نگران‌کننده غرق‌شدگی در کشور / بانک شیر مادر در فارس راه‌اندازی شد/ درمان رایگان هپاتیت C و کاهش ۹۵ درصدی مرگ‌ومیر
  • چالش‌ها و پیامدهای اقتصادی در بازار/ فروش متری مسکن ابزاری برای سرمایه‌گذاری / فروش متری مسکن بلامانع است
  • معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس تاکید کرد: امنیت پایدار با حمایت مردم/ وحدت ملی، کلید مقابله با تهدیدات خارجی
  • امضای تفاهم‌نامه ساخت نیروگاه خورشیدی هزار مگاواتی در فارس/گام بزرگ تامین انرژی پایدار/ سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری برای تأمین انرژی پایدار
  • وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد: مشاغل سخت و زیان‌آور در آستانه بازنگری / تعریف دقیق مشاغل سخت و زیان آور با همکاری کارشناسان و متخصصان
  • بررسی تهدیدها و فرصت‌های جنگ ۱۲ روزه در شورای فرهنگ عمومی فارس/ انسجام ملی کلید پیروزی/ ضرورت تقویت همبستگی ملی در شرایط بحرانی
  • چالش‌های توسعه شیلات در کهگیلویه و بویراحمد/ قطب تولید قزل‌آلا، بدون پایانه صادراتی/ زنجیره ارزش ناتمام در صنعت شیلات کهگیلویه و بویراحمد
برترین‌های روز
  • کشف دو هزار میلیارد تومان کالای قاچاق در فارس/ دستگیری ۴۳ هزار مهاجر غیرمجاز و متلاشی شدن ۲۶ باند سرقت / افزایش ۳۶۲ درصدی دستگیری اراذل و اوباش+ گزارش تصویری
  • دکتر اورنگ ایلامی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: حذف هپاتیت در ایران تا سال ۲۰۳۰ / آمار نگران‌کننده غرق‌شدگی در کشور / بانک شیر مادر در فارس راه‌اندازی شد/ درمان رایگان هپاتیت C و کاهش ۹۵ درصدی مرگ‌ومیر
  • چالش‌ها و پیامدهای اقتصادی در بازار/ فروش متری مسکن ابزاری برای سرمایه‌گذاری / فروش متری مسکن بلامانع است
  • معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس تاکید کرد: امنیت پایدار با حمایت مردم/ وحدت ملی، کلید مقابله با تهدیدات خارجی
  • امضای تفاهم‌نامه ساخت نیروگاه خورشیدی هزار مگاواتی در فارس/گام بزرگ تامین انرژی پایدار/ سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری برای تأمین انرژی پایدار
  • وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد: مشاغل سخت و زیان‌آور در آستانه بازنگری / تعریف دقیق مشاغل سخت و زیان آور با همکاری کارشناسان و متخصصان
  • بررسی تهدیدها و فرصت‌های جنگ ۱۲ روزه در شورای فرهنگ عمومی فارس/ انسجام ملی کلید پیروزی/ ضرورت تقویت همبستگی ملی در شرایط بحرانی
  • چالش‌های توسعه شیلات در کهگیلویه و بویراحمد/ قطب تولید قزل‌آلا، بدون پایانه صادراتی/ زنجیره ارزش ناتمام در صنعت شیلات کهگیلویه و بویراحمد
سایت خبری تحلیلی سلام دنا
  • صفحه نخست
  • اقتصاد
  • سلامت
  • استان ها
  • ورزش
  • فرهنگ و هنر
  • ويدئو
  • گزارش ویژه

تمامی حقوق هم برای سلام دنا محفوظ است