سایت خبری تحلیلی سلام دنا
  • صفحه نخست
  • اقتصاد
  • سلامت
  • استان ها
  • ورزش
  • فرهنگ و هنر
  • ويدئو
  • گزارش ویژه
مرداد ۱۱, ۱۴۰۴
  • صفحه نخست
  • اقتصاد
  • سلامت
  • استان ها
  • ورزش
  • فرهنگ و هنر
  • ويدئو
  • گزارش ویژه
ضرورت تسریع در تکمیل و احداث کمربندی جدید؛

ترافیک و تصادف، سوغات كمربندي شيراز

شیراز، پایتخت فرهنگ و تمدن که امروزه از کلان‌شهرهای ایران به شمار آمده و شاهراه جنوب شمال کشور برشمرده می‌شود، سال‌هاست که درگیری معضل کمربندی‌اش شده است.
عبدالرضا حیدری اردکانی/سلام دنا
دی 23, 1402 | کد خبر : 61736 | 5 دقیقه خواندن
چاپ خبر

جاده هاي كمربندي از جمله ملزومات راهسازي و شهرسازي در كلان شهرهاست كه بار ترافيكي يك شهر را بردوش مي كشد و از سويي ديگر آلودگي هوا و آلودگي صوتي را نيز از مركز شهر به حاشيه ها انتقال مي دهد. با توسعه شهرها و به منظور كاهش ترافيك، عبور و مرور آسان، دسترسي سريع تر شهروندان به راه هاي خروجي و ورودي شهرها و جلوگيري از ترددهاي غير ضروري درون شهري معمولا جاده كمربندي در اطراف شهرها احداث مي شود. شيراز، پايتخت فرهنگ و تمدن كه امروزه از كلان شهرهاي ايران به شمار آمده و شاهراه جنوب شمال كشور برشمرده مي شود سالهاست که درگیری معضل کمربندی اش شده است.

کمربندی بیخ گوش شهر

به گزارش سلام دنا؛ جاده كمربندي اين شهر كه روزي كيلومترها از مركز شهر فاصله داشت امروز در بخش هايي از شهر مماس با خانه هاي مردم قرار گرفته است ، به گونه اي كه در بسیاری از طول این مسیر، پنجره  ودرب های خانه ها رو به كمربندي باز مي شود.
در واقع با مهاجرت پذيري،رشد جمعيت و افزايش ساخت وساز چه با ضابطه و چه بي ضابطه،امروز كمربندي شهر شيراز مادر برخي از نابساماني ها از جمله تصادفات مرگبار، حاشيه اي امن براي انواع بزه كاري، اتراق معتادان وکارتن خوابها، آلودگي صوتي و افزايش بار ترافيكي در برخي از نقاط پرتردد شهر به دليل عبور و مرور ماشين هاي سنگين شده است.
شهر گردشگرپذير شيراز با حضور صدها هزار گردشگر و توريست از سراسر كشور و همچنين عبور و مرور جمعيتي درهمين اندازه، كه از اين شهر براي رسيدن به ساير نقاط ايران صورت مي گيرد ،در سالهاي آتي و با وجود وضعيت فعلي جاده كمربندي دچار مشكلات عديده اي خواهدشد و بي ترديد گره كوري برترافيك شهر افزوده مي شود.

پل های ترافیک ساز

اگرچه دراین سالها با احداث پلها  و روگذر ها مسیرارتباطی و دسترسی  دو طرف کمربندی وضعیت بهتری یافته است، اما دربرخی نقاط  از جمله پل شهیدان یغمور(باهنر جنوبی ) متاسفانه نبود دور برگردان بحران ترافیکی را درمیدان پارسه ایجاد کرده است که به نحوی که رانندگان برای وارد شدن به لاین مقابل در کمربندی باید از پل شهیدان یغمور تا میدان پارسه آمده و بعد از دور زدن از میدان پارسه و برگشت مسیر مجددا وارد کمربندی شوند. مشکلی که نیاز است در لیست جهش های عمرانی شهرداری شیراز قرار گرفته تا وجهه تلاش و سازندگی شهرداری در سایر نقاط شیراز را زیر سوال نبرد.

مورد دیگر ورودی برخی از مسیرهای کنار گذر پل های احداث شده است ، از جمله پلی که همت جنوبی را به بزرگراه مهندسین متصل می کند ، ورودی کمربندی به همت جنوبی بخاطر عرض کم ورودی و قرارگرفتن مسجد دراین مکان و دوربرگردان زیر پل به مکانی پرترافیک تبدیل شده است. همین مشکل را ما در پل میدان معلم از سمت فرهنگ شهر به همت جنوبی می بینیم.
چشم در چشم ماشین ها

در برخي از نقاط اين شهر با ساكنين و همسايگان جاده كمربندي همراه شديم تا تاثيرات منفي اين رشد ناهمگون و در واقع عدم آينده نگري در احداث جاده كمربندي شيراز را از زبان ساکنین حاشیه کمربندی بشنویم.
يكي از اهالي اين منطقه در خصوص زندگی در کنار کمربندی بیان داشت : در فصول گرم سال كه مجبور هستيم پنجره ها را باز نگه داريم و بويژه در زمان شب صداي گوش خراش ماشين هاي سنگين از بوق گرفته تا ترمزهاي ممتدشان آرامش و خواب راحت را از ما گرفته است و بايد مسئولان براي اين مشكل راه چاره اي بينديشند. پيرمردي سالخورده كه مدت ها كنار جاده ايستاده تا فرصتي براي عبور پيدا كند هم درد دلي داشت از پل هاي عابر پياده كه علاوه بر مكانيزه نبودن، پله هاي آن را غير استاندارد دانست وگفت : امكان استفاده براي سالخوردگان از اين پلها نيست واغلب مجبوريم براي عبور از عرض جاده ، باترس و لرز تردد كنيم.
‘جاده كمربندي بوي خون مي دهد’ ، اين جمله ايست كه راننده اي گفت و ادامه داد : به دليل نبود روشنايي در اكثر مسير جاده كمربندي و ديد ناكافي بارها تا آستانه تصادفي مرگبار پيش رفته است .وي ضمن ابراز گلايه اي از مسولان، افزود: حفظ جان رانندگان و سرنشينان براي متوليان امر بايد مهم باشد. يك نكته قابل توجه اينجاست كه چرا در برخي از نقاط مماس با جاده كمربندي اجازه ساخت وساز داده مي شود تا با تراكم جمعيت در اين نقاط مشكلات انساني و اجتماعي به علت همسايگي با اين جاده فراهم شود؟ آنچه مشهود است نبود آرامش براي ساكنين نزديك به جاده كمربندي شيراز است كه امروزه با توسعه شهر و رشد ساخت و ساز خود را با اين معضل همسايه مي بينند.

شهرک های حاشیه کمربندی

با توسعه شهرک های اطراف کمربندی و گسترش فضای مسکونی و صنعتی در این شهرک ها، حجم عظیمی از جمعیت و نیروی کار به این شهرک ها سرازیر شده است که به افزایش سطح عبور و مرور در کمربندی دامن زده است. کمربندی ثابت مانده است اما شهرک های اطرافش از هر طرف درحال توسعه و ساخت و سازهای آنچنانی هستند.این توسعه باید همراه با برنامه ریزی و احداث راههای مناسب دسترسی  با در نظر گرفتن بار ترافیکی و امنیت در عبور و مرور وسایل نقلیه و همچنین عابرین پیاده باشد.

آزاد راه شیراز اصفهان مزید برعلت

از سوی دیگر با افتتاح آزادراه شیراز اصفهان، مسیر عبور ماشین های سنگین از مسیر شیراز مرودشت اصفهان به جاده جدید شیراز اصفهان که از کمربندی شهر شیراز عبور می کند منتقل شده است و روزانه شاهد عبور ماشین های سنگین و باری در طول شبانه روز در این مسیر هستیم که کار را برای سایر رانندگان سخت کرده و زمینه ساز خطرات فراوانی شده است. مسئولان شهری و راهسازی باید هرچه سریعتر اولیت کاری خود را به کمربندی شیراز منتقل کرده و به فكر تسریع و تکمیل رینگ ها و مسیرهای كمربندي جديد شيراز باشند و يا تا آن هنگام براي تجهيز روشنايي، احداث پل هاي مكانيزه عابرين پياده، حذف دور برگردان هاي خطرناك، تعریض مسیر و حذف عوامل ترافیک ساز و خطرناک از حاشیه کمربندی ، توسعه منطقي خطوط اتوبوس راني ، ساخت و ساز اصولي و رعایت اصول عايق بندي صوتي در ساختمان هاي حاشيه كمربندي اقدام كنند.

انتهای پیام/ح/م

برچسب:

ترافیک شیرازتصادفشهرئاری شیرازکمربندی شیراز

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیاسی

کشف دو هزار میلیارد تومان کالای قاچاق در فارس/ دستگیری ۴۳ هزار مهاجر غیرمجاز و متلاشی شدن ۲۶ باند سرقت / افزایش ۳۶۲ درصدی دستگیری اراذل و اوباش+ گزارش تصویری

  • کشف دو هزار میلیارد تومان کالای قاچاق در فارس/ دستگیری ۴۳ هزار مهاجر غیرمجاز و متلاشی شدن ۲۶ باند سرقت / افزایش ۳۶۲ درصدی دستگیری اراذل و اوباش+ گزارش تصویری
  • دکتر اورنگ ایلامی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: حذف هپاتیت در ایران تا سال ۲۰۳۰ / آمار نگران‌کننده غرق‌شدگی در کشور / بانک شیر مادر در فارس راه‌اندازی شد/ درمان رایگان هپاتیت C و کاهش ۹۵ درصدی مرگ‌ومیر
  • چالش‌ها و پیامدهای اقتصادی در بازار/ فروش متری مسکن ابزاری برای سرمایه‌گذاری / فروش متری مسکن بلامانع است
  • معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس تاکید کرد: امنیت پایدار با حمایت مردم/ وحدت ملی، کلید مقابله با تهدیدات خارجی
  • امضای تفاهم‌نامه ساخت نیروگاه خورشیدی هزار مگاواتی در فارس/گام بزرگ تامین انرژی پایدار/ سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری برای تأمین انرژی پایدار
  • وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد: مشاغل سخت و زیان‌آور در آستانه بازنگری / تعریف دقیق مشاغل سخت و زیان آور با همکاری کارشناسان و متخصصان
  • بررسی تهدیدها و فرصت‌های جنگ ۱۲ روزه در شورای فرهنگ عمومی فارس/ انسجام ملی کلید پیروزی/ ضرورت تقویت همبستگی ملی در شرایط بحرانی
  • چالش‌های توسعه شیلات در کهگیلویه و بویراحمد/ قطب تولید قزل‌آلا، بدون پایانه صادراتی/ زنجیره ارزش ناتمام در صنعت شیلات کهگیلویه و بویراحمد
برترین‌های روز
  • کشف دو هزار میلیارد تومان کالای قاچاق در فارس/ دستگیری ۴۳ هزار مهاجر غیرمجاز و متلاشی شدن ۲۶ باند سرقت / افزایش ۳۶۲ درصدی دستگیری اراذل و اوباش+ گزارش تصویری
  • دکتر اورنگ ایلامی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: حذف هپاتیت در ایران تا سال ۲۰۳۰ / آمار نگران‌کننده غرق‌شدگی در کشور / بانک شیر مادر در فارس راه‌اندازی شد/ درمان رایگان هپاتیت C و کاهش ۹۵ درصدی مرگ‌ومیر
  • چالش‌ها و پیامدهای اقتصادی در بازار/ فروش متری مسکن ابزاری برای سرمایه‌گذاری / فروش متری مسکن بلامانع است
  • معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس تاکید کرد: امنیت پایدار با حمایت مردم/ وحدت ملی، کلید مقابله با تهدیدات خارجی
  • امضای تفاهم‌نامه ساخت نیروگاه خورشیدی هزار مگاواتی در فارس/گام بزرگ تامین انرژی پایدار/ سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری برای تأمین انرژی پایدار
  • وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد: مشاغل سخت و زیان‌آور در آستانه بازنگری / تعریف دقیق مشاغل سخت و زیان آور با همکاری کارشناسان و متخصصان
  • بررسی تهدیدها و فرصت‌های جنگ ۱۲ روزه در شورای فرهنگ عمومی فارس/ انسجام ملی کلید پیروزی/ ضرورت تقویت همبستگی ملی در شرایط بحرانی
  • چالش‌های توسعه شیلات در کهگیلویه و بویراحمد/ قطب تولید قزل‌آلا، بدون پایانه صادراتی/ زنجیره ارزش ناتمام در صنعت شیلات کهگیلویه و بویراحمد
سایت خبری تحلیلی سلام دنا
  • صفحه نخست
  • اقتصاد
  • سلامت
  • استان ها
  • ورزش
  • فرهنگ و هنر
  • ويدئو
  • گزارش ویژه

تمامی حقوق هم برای سلام دنا محفوظ است