گفتاری پیرامون حوادث ترافیکی
در میان حوادث ناگوار و ناخواستهای که زندگی بشر را تهدید میکند، حوادث ترافیکی بدون شک یکی از ناگوارترین آن هاست. حوادث ترافیکی، قربانیان خود را از میان تمام اقشار اجتماع برمیگزیند و هیچ تمایزی قائل نمیشود. اما آنچه در آمارها ثبت میشود تنها شمار کسانی است که در اینگونه حوادث از دست میروند و […]
در میان حوادث ناگوار و ناخواستهای که زندگی بشر را تهدید میکند، حوادث ترافیکی بدون شک یکی از ناگوارترین آن هاست. حوادث ترافیکی، قربانیان خود را از میان تمام اقشار اجتماع برمیگزیند و هیچ تمایزی قائل نمیشود. اما آنچه در آمارها ثبت میشود تنها شمار کسانی است که در اینگونه حوادث از دست میروند و هیچ اشارهای به کسانی که در غم از دست دادن عزیزی برای سالهای طولانی با درد و رنج دست و پنجه نرم میکنند و یا پایان عمر با ناتوانی حاصل از یک معلولیت میستیزند، نمی شود. آنان که در روح و روان رنجورشان زخمی عمیق آشیانه کرده است، نیاز به همدلی و همدردی دارند تا دریابند که در اینجا آنها تنها نیستند، که اندوه بیپایان آنها درک میشود که زندگی هنوز به وجود آنان نیازمند است.
پیامدهای کلیدی:
- حوادث ترافیکی هر ساله موجب کشته و مصدوم شدن میلیونها نفر میشود.
بر جایگذاشتن سالانه بیش از ۲/۱ میلیون نفر کشف حوادث ترافیکی یکی از عمدهترین دلایل مرگ و میر هستند. هر روز بیش از ۳۴۰۰ مرد ، زن و کودک در هنگام پیاده روی ، دوچرخه سواری یا رانندگی در جاده های سراسر جهان کشته می شوند . ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر دیگر نیز هر ساله آسیب های بدنی می بینند .این آمار مرگ و میر ، به خودی خود گیج کننده است . این تراژدی زمانی غم انگیز ترمی شود که بدانیم بیشتر افراد کشته شده ، جوانان و افراد سالمندی هستند که در سالهای آغازین زندگی بسر می برند و تکیه گاه خانواده خود می باشند
- مرگ و میر و صدمات ناشی از حوادث ترافیکی قابل پیشگیری اند .
حوادث رانندگی قابل پیش بینی ولذا قابل پیشگیری هستند . بسیاری از کشورها با اقدامات موثر ، موجب کاهش قابل ملاحظه ای در تعداد حوادث و قربانیان شده اند . اقدامات مناسب صورت گرفته در یک کشور را می توان در کشوری دیگر عینا بکار گرفت و یا با شرایط آن کشور تطبیق داد .
- صدمات ناشی از حوادث رانندگی ، هزینه های هنگفتی به اشخاص ، خانوادها و جامعه تحمیل می کند
مرگ و میرهای حاصل از حوادث ، فقط در سالی که رخ می دهند در آمار منظور میشوند ولی مصیبت حاصل از آن برای خانواده هاهمیشگی است خانواده ها مصیبت دیده در امارهای مربوط به آسیب های حوادث رانندگی منظور نمی شوند . بسیاری از افراد دیگر نیز عمیقاً تحت تاثیر از دست دادن یک دوست ، همکار ، همسایه یا عضوی از جامعه قرار می گیرند .علاوه بر تاثیرات بحرانی بر خانواده ها ، هزینه های مالی سنگینی هم به کشورها در سراسر جهان تحمیل می شود که مقدار تقریبی هر ساله آن ، رقمی حدو ۵۱۸ میلیارد دلار آمریکاست . در کشورهای پر درآمد متوسط و پایین ، هزینه سالانه این حوادث حدود ۶۵ میلیارد دلار است که این رقم از کل کمک های توسعه ای دریافت شده توسط این کشورها بیشتر است . همچنین اثرات وارده بر افراد و مشاغلی که مسئولیتشان مواجهه هر روزه با پی آمدهای حوادث ترافیکی است بسیار عمیق است تا صدمات حاصل از حوادث رانندگی بر خانوده ها و جوامع ، تاثیری ویرانگر است
- تامین حمایت و مراقبت برای قربانیان آسیب دیده و خانواده های مصیبت دیده باید بخش جدایی ناپذیر از واکنش های پس از حادثه باشد .
درست مانند هر بیماری دیگر ، پیشگیری نمی تواند تنها اقدام مورد نظر باشد . اقدامات کاهش دهنده آسیب باید در هر راهبردی گنجانده شوند . خدمات برای قربانیان مانند دسترسی به اطلاعات مربوطه دریافت کمک در موارد قانونی ، درمان های جسمی ، مشاوره، فراهم کردن صندلی چرخدار و دیگر ابزارهای بازپروری و مراقبت ها باید توسط دولت ، موسسات غیر دولتی و یا بخش خصوصی ، برنامه ریزی و ارایه شوند
- تعهد راسخ سیاسی ، کلید مواجهه با بحران جهانی ایمنی راه هاست .
بهبود در ایمنی راه ها به خودی خود اتفاق نمی افتد . این امر نیازمند تعهد سیاسی در چارچوب قوانین ، راهبردها ، برنامه ها و همینطور اختصاص بودجه مناسب برای اجرای آنها می باشد . دولت ها موظفند که به این مسئله عمده مرتبط با سلامت عمومی و توسعه به عنوان موضوعی واجد فوریت توجه کنند .
گردآوری: نورالله نجاتی
واحد کاهش خطر بلایای مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید