مدیران ایرانخودرو صدای مردم را نمیشنوند
امتناع ایرانخودرو از عرضه پژو پارسهای ثبتنامی در سامانه یکپارچه، موجب سرگردانی متقاضیان شده است، در شرایطی که مدیران این خودروسازی گوش شنوایی برای شنیدن صدای مردم ندارند، ضرورت دارد سازمان حمایت و سازمان تعزیرات حکومتی بهعنوان نهاد ناظر ورود کنند.
به گزارش سلام دنا؛ متقاضیان این خودرو عنوان کردهاند که در مرحله اول عرضه خودرو در سامانه یکپارچه خودرو شرکت و خودروی پژو پارس را انتخاب کردهاند که بعد از نوبتدهی، موعد تحویل این خودرو زمستان ۱۴۰۲ اعلام شد.
این متقاضیان اعلام کردند: اکنون که موعد تحویل خودرو به این متقاضیان فرارسیده است فراخوان واریز وجه از سوی شرکت خودروساز برای آنها صادر نشده و شنیدهها حاکی از آن است که خودروساز قصد دارد خودروی جایگزین به مشتریان معرفی کند.
یکی دیگر از متقاضیان گفت: هر چه با نمایندگیهای ایرانخودرو تماس میگیریم کسی پاسخ ما را نمیدهد و میگویند از مرکز پیگیری کنید، این مرکز کجاست؟ چرا کسی صدای ما را نمیشوند؟ ما پول بیشتری برای خرید ماشینهای گرانتر ایرانخودرو نداریم.
پژو پارس تا ۱۵ اسفند مهلت تولید دارد
اما دراینخصوص رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرده که پژو پارس که فاقد استانداردهای ۸۵ گانه است و تا نیمه اسفند امسال مجوز تولید دارد و پس از آن طبق قانون عمل خواهد شد.
بنابراین درحالیکه خودروساز در سامانه یکپارچه پژو پارس را عرضه کرده و عدهای را در نوبت تحویل این خودرو قرار داده است به این بهانه که سازمان ملی استاندارد مجوز تولید این خودرو را نمیدهد عرضه این خودرو را از مدتی قبل متوقف کرده و اقدامی نیز برای پاسکردن استانداردهای موردنظر سازمان استاندارد انجام نمیدهد.
مجوز استاندارد صادر نشود خط تولید را متوقف میکنیم
از طرفی به دنبال مسائلی که پیرو عدم ارسال فراخوان واریز وجه برای خودرو پژو پارس مطرح شد، شرکت ایرانخودرو در اطلاعیهای با تأکید بر الزام اجرای استانداردهای ۸۵ گانه در محصولات، عنوان کرد: همه محصولاتی که دارای استاندارد هستند در حال فراخوان تکمیل وجه برای مشتریان است و سایر خودروها نیز در صورت تمدید مجوز سازمان ملی استاندارد و ادامه تولید، فراخوان خواهند داشت؛ در صورت عدم تمدید مجوزهای سازمان ملی استاندارد برای تولید هر گونه از محصولات، نسبت به توقف خط و جایگزینی با محصول دیگر تصمیمگیری خواهد شد. این در حالی است که بر اساس شنیده حدود ۲۰۰ هزار نفر از ثبتکنندگان خودرو در سامانه یکپارچه در نوبت تحویل این خودرو قرار دارند.
اوایل امسال بر اساس جدول ارائه شده از سوی دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، زمانبندی اجرای استانداردهای ۸۵ گانه به تفکیک گروههای خودرویی اعلام شد که مطابق آن، استانداردهای جدید برای گروه خودروهای سواری تعریف شد و نهایت زمان اجراییشدن آن تیرماه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده بود.
برایناساس خودروهای سواری باید تا پایان تیر امسال، همه موارد استانداردهای ۸۵ گانه را پاس میکرد؛ اما این مهلت تا پایان امسال تمدید شد و مقرر شد که تا پایان سال هر خودرویی که توانست استانداردهای ۸۵ گانه را بگذراند تأییدیه استاندارد دریافت کند و شمارهگذاری شود.
بنابراین بر اساس جدول ارائه شده، ظاهراً شرکت خودروساز از قبل میدانسته که تا چه زمانی برای تولید این خودرو فرصت دارد و لذا بهتر بود که این خودرو را در سامانه عرضه نمیکرد و اکنون که عرضه کرده حداقل خودرو را به استانداردهای موردنظر سازمان ملی استاندارد برساند تا افرادی که به امید خرید این خودرو در سامانه ثبتنام کردهاند اکنون سرگردان نشوند.
استاندارد مسئولیتی در قبال پیشفروشها ندارد
مهدی اسلامپناه رئیس سازمان استاندارد اعلام کرده است: مسئولیتی در قبال پیشفروشها پس از مهلت قانونی توقف تولید ندارد؛ لذا آنچه که قانون برای ما وضع کرده است ما به آن عمل خواهیم کرد، مصرفکننده باید رضایت کافی و وافی از کالا را داشته باشد، تولیدکنندگان هم ملزم به رعایت قانون هستند.
با این شرایط عدهای از متقاضیان خرید خودرو که در سامانه یکپارچه برای خرید پژو پارس ثبتنام کردهاند بلاتکلیف ماندهاند و نگراناند که در صورت توقف این خودرو و ارائه خودرو جدید چگونه وجه خرید خودرو جدید را تأمین کنند.
به نظر میرسد سازمان حمایت و سازمان تعزیرات حکومتی بهعنوان مراجع رسیدگیکننده به مسائل و مشکلات بین خریدار و فروشنده کالا به این موضوع ورود کنند و موضوع را مورد بررسی قرار داده و نتیجه کارشناسی را اعلام کنند.
شورای رقابت ورود کند
همچنین شورای رقابت باتوجهبه مسئولیت نظارتی که بر اساس مصوبه ۵۴۳ برعهده دارد بهعنوان مدعیالعموم به این موضوع ورود کند و بررسی کند که در این شرایط خودروساز چه مسئولیتی در قبال مشتریان دارد؟ آیا در شرایطی که عدهای با ثبتنام در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی از ماهها پیش در نوبت تحویل خودرو پژو پارس قرار دارند و در حالی هنوز قراردادی بین مشتری و خودروساز به امضا نرسیده است، مشتریان میتوانند خودروی مورد تقاضای خود را مطالبه کنند؟
و آیا خودروساز درحالیکه از مدتها پیش میدانست که به علت عدم پاسکردن استانداردهای ۸۵ دیگر اجازه تولید این خودرو را نخواهد داشت مجاز بوده این خودرو را در سامانه یکپارچه عرضه کند یا اینکه باعرضه این خودرو تخلفی را مرتکب شده است؟
همچنین آیا عرضه این خودرو خودروساز را متعهد کرده و باید این خودرو را به متقاضی تحویل دهد یا خیر؟ ضمن اینکه آیا خودروساز در چنین شرایط مجاز به عرضه خودروی دیگر به متقاضی هست یا خیر؟
انتهای پیام/ح
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید