اهمیت تجهیز و تکمیل آزاد راه شیراز-اصفهان؛ افزایش سوانح و نبود امکانات در آزادراه
این آزاد راه از سال ۱۳۸۸ به عنوان بخشی از یک کریدور شمالی جنوبی کشور قرار بود شیراز را خیلی سریعتر و کم هزینه تر با کاهش 140 کیلومتری مسیر و حدود دو ساعت زودتر به اصفهان وصل کند و سالانه میلیون ها لیتر بنزین مصرفی کشور را کاهش داده و مسافران شهر فرهنگ و ادب را در کمال امنیت خاطر و آسایش مسیر به پایتخت هنر اصفهان برساند.
جزییات قطعات آزادراه
به گزارش سلام دنا؛ این آزاد راه برای احداث به دو قسمت در استان فارس و اصفهان تقسیم شده است. قسمت آزاد راه در استان فارس به هفت قطعه و قسمت استان اصفهان به یک قطعه که در واقع همان قطعه هشتم آزاد راه شیراز اصفهان است تقسیم شده است.
عملیات اجرایی آزادراه شیراز – ایزدخواست به طول ۲۲۵ کیلومتر در ۷ قطعه شامل قطعات یک، دو و سه آن به طول ۱۰۷ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا ایزدخواست از مناطق سد ایزدخواست، کوه مروارید، روستای خسرو شیرین و رودخانه سفید میگذرد.
قطعات چهار، پنج، شش و هفت به طول ۱۱۸ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ بستانک و تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز – سپیدان متصل میشود.
بخش دیگر این آزادراه از ایزدخواست تا اصفهان به طول حدود ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل شهرضا – سه راهی مبارکه – ایزدخواست که همان قطعه هشتم بشمار می آید ظاهرا در مراحل مطالعه است و فراهم شدن شرایط عملیات اجرایی است.
افتتاح پروژه
این پروژه که در هشت قطعه کاری تعریف شده با سختی ها و مشکلات فراوان و هزینههای بالا بالاخره به پایان قطعه هفتم رسید و بدون تکمیل تمام قطعات زیر بار ترافیک رفت و ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲ و در سفر رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی بهعنوان یکی از بزرگترین و مهمترین طرحهای ملی افتتاح شد.
ولی با شرایطی که در هنگام افتتاح آن داشت به یکی دیگر از پروژه هایی تبدیل شد که این سالها بدون تکمیل نهایی و تجهیز نیازمندی های و تامین تجهیزات کامل مسیر نصفه و نیمه افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت تا نواقصش برای استفاده کنندگان آن به دردسرهای بزرگی تبدیل شود.
آزاد راه شیراز اصفهان اگر چه باید دو استان را به هم وصل می کرد ولی درحال حاضر آزاد راه شیراز- ایزدخواست است و همه مسیر فعال آن در استان فارس قرار گرفته است. قطعه هشتم این آزادراه که مسیری مهم برای این پروژه بشمار می آید و در کاهش مسیر نقش تعیین کننده ای دارد در استان اصفهان قرار دارد و در مراحل احداث است. توقع مردم از افتتاح یک مسیر این چنینی این است که در طی راهی با مشخصات آزاد راه ، نه ترافیکی را مشاهده کنند، نه تصادفی و نه گره های جاده ای که در مسیر ورودی و خروجی آزاد راه وجود داشته باشد.
تردد ماشین های سنگین
اما نکته مهم و قابل توجه دیگر این است که کامیون ها و تریلرهایی که ورودشان به آزاد راه ممنوع است به راحتی دراین مسیر تردد می کنند و نصب تابلو و پلاکارد و تذکر برای عدم ورود این نوع وسایل نقلیه و حتی توقف آنها در طول مسیر نیز برای جاوگیری از ورود آنها به مسیرآزاد راه به جایی نرسیده است.
اگر ورود کامیون و ماشین های سنگین به آزاد راه ممنوع است پس این همه ماشین سنگینی که از راه کمربندی شیراز به سمت گویم و ورودی آزادراه از مسیر بیضا در رفت و آمدند چیست؟ بخش اعظمی از ترافیک خروجی شیراز به سمت سپیدان به دلیل همین ماشین های سنگینی است که مسیر را در سیطره خود گرفته اند. بهتر است تا تکمیل زیر گذر گویم و ورودی های آزاد راه از مسیر صدرا و دیگر مسیرهایی که باید تکمیل و احداث گردد کامیون ها و ماشین های سنگین از همان مسیر شیراز مرودشت به سمت اصفهان طی طریق کنند.
افزایش تصادفات
اما متاسفانه از افتتاح آزاد راه شیراز اصفهان طبق آمار و خبرهایی که در رسانه ها و خبرگزاری ها منتشر شده و قابل دسترسی است، تصادفات منجر به فوت و صدمه شدیدی است که در همین مدت کوتاه از افتتاح آزاد راهِ نه این طرف تمام و نه آن طرف کامل شیراز-اصفهان منتشر شده است. اگر به آمار تصادفات به وقوع پیوسته در آزاد راه نگاهی گذرا بیاندازیم می توانیم به این نکته برسیم که در اکثر تصادفات ردپای ماشین های سنگین اعم از کامیون و تریلر و بونکر و … حضور دارند و متاسفانه برخی از رانندگان و همراهان همین ماشین های سنگین نیز درتصادفات فوت شده اند.
نبود تجهیزات کافی
تصادفات منجر به فوت آنهم در مسیر آزاد راه نشان از نواقص فراوان هم در تجهیزات راهبری از جمله دوربین های کنترل سرعت، گارد ریل ها، روشنایی های مسیر برای عبور ومرور شبانه، اورژانس های بین راهی، نظارت های میدانی و مجتمع های خدماتی و رفاهی که نقش موثری در کاهش تصادفات دارند حکایت دارد.
افزایش سرعت ایمن از مهمترین دلائل استفاده از آزادراه ها می باشد. چرا که در نتیجه کاهش سوانح و خسارات مالی وارده به دلیل مشکلات ناشی از تراکم زیاد خودرو در آنها که رانندگی سخت تر با خطای بیشتر را به همراه دارد مستقیماً برای مردم عزیزمان قابل تامل است وآمار تصادفات ثبت شده در جاده های منطقه حاکی از این موضوع است که با احداث این آزادراه در طول 20 سال ، جان تعداد زیادی از هموطنان حفظ گردیده و از 34000 تصادف منجر به فوت و جرح و میلیاردها ريال خسارات مالی جلوگیری می کند. البته این موارد مربوط به مطالعاتی است مه در مراحل طراحی پروژه برای آن پیش بینی شده است اما درحال حاضر تا رسیدن به این نقطه فاصله زیادی داریم.
عدم پوشش آنتن دهی و دسترسی به تلفن همراه در تمامی طول مسیر یکی دیگر از نواقص این آزاد راه است که میتواند برای رانندگان و مسافران این مسیر مشکل زا باشد.
آزاد راه و گردشگری
یکی دیگر از مزیت هایی که آزادراه شیراز-اصفهان برای فارس می تواند بشمار آید تاثیر مثلا آن در رونق گردشگری شهرها و روستاهای مسیر عبور گردشگری است که جز با تجهیز و تکمیل آزاد راه و تامین نیازهای مسافران و گردشگران در مسیر امکان پذیر نیست.
احداث اقامتگاههای بین راهی، مجتمع خدماتی و رفاهی ، پمپ بنزین های مجهز با خدمات ویژه گردشگری، گمپ ها و تفرجگاهها با توجه به عبور آزاد راه از مسیری زیبا و دل انگیز می تواند آزاد راه را به یک مسیر پرطرفدار برای گردشگران تبدیل کند و همه از مزایای عبور این آزاد راه از مناطق کوهستانی و شهری و روستایی نهایت استفاده را ببرند.
تکمیل و تجهیز فوری مسیر
تکمیل هرچه سریعتر قطعه هشتم آزاد راه و تجهیز مسیر به امکانات نظارتی و رفاهی با توجه به زیر بار ترافیک رفتن مسیر باشرایط موجود حیاتی و فوری است.
زیرا در وهله اول باید امنیت خاطر روحی و جانی استفاده کنندگان از آزاد راه از جمله مسافران و رانندگان و مردم ساکن در مسیرعبور تامین شود. و درمرحله بعدبا توجه به اینکه برای احداث آزاد راه هزینه بالایی آنهم توسط شرکت های طرف قرارداد احداث آن صورت گرفته است و نیاز به برگشت سرمایه دارند و عوارض آزاد راهی نیز باید بزودی پرداخت شود ، برخوردار بودن آزاد راه از امنیت و امکانات واجب و لازم است تا آزاد راه طعم مرگ و تصادف و بی اماناتی ندهد. افتتاح پروژه های ناتمامی ازین دست همچون راه آهن شیراز ظاهرا درس عبرتی برای متولیان این حوزه نشده است و باید از دایره مدیریتی کشور واستان خارج شود.
انتهای پیام
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید