ترافیک کلافه کننده این روزهای شیراز...؛
ترافیک سنگین شیراز، پیامد تلخ بیتدبیری

حضوری شدن مدارس در سال جدید تحصیلی، برای بسیاری نوید دهنده حلاوت و شیرینی زیست فرح بخش اجتماعی در مدارس بود اما ترافیک سنگین و مستمری که از ابتدای مهر تاکنون در شیراز ادامه دارد، کام شهروندان این کلانشهر را تلخ کرده است.
با گذشت قریب به سه هفته از بازگشایی مدارس و علیرغم آنکه مسئولان در سطوح مختلف مدعی انجام همه پیشبینیها و برنامهریزیها برای داشتن مهری ماندگار بعد از دو سال تعطیلی فضاهای آموزشی، بودهاند؛ به دلیل بی تدبیری و دُگم اندیشیها در مبحث سرویس مدارس، معضل ترافیک در ساعات شروع و پایان کار آموزشگاهها، در سراسر شیراز، شهروندان را به سرحد کلافگی رسانده است.
معضل ترافیک موضعی در نقاط مختلف شیراز دردی مزمن شده که انگار شهروندان و مسئولان با آن خو گرفتهاند؛ دردی که حاصل نبود برنامه ریزی صحیح و اصرار بر تداوم مسیر اشتباه گذشته است؛ ترافیکی که در طول ایام سال محدود به خیابانهای منتهی به مطب پزشکان و مراکز تشخیصی و درمانی در این کلانشهر بود و در ایام فعالیت مدارس، به شکل مقطعی و محدود، در مقابل بعضی مدارس که اتفاقا سوار بر همان بی برنامه بودن و تصمیمات اشتباه، مجوز فعالیت در هر نقطه را بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف، دریافت کردهاند، دیده میشد.
امسال اما طی ۱۹ روز گذشته از مهر، شهروندان شهری که هنوز زیرساختهای مناسب و موثر در حمل و نقل عمومی برای همه نقاط شهر در اختیار ندارد و از گذشته تا امروز کمتر به دنبال برنامهای همه جانبه و اثرگذار در زمینه توسعه شهری یا اجرای برنامههای جامع تدوین شده، بوده است، چوب بیتدبیریها و فرافکنیها را میخورد و سه وعده در روز، ترافیکی سنگین و اعصاب خردکن را تجربه میکند و کمتر مسئولی پاسخگوست.
به عقیده کارشناسان، با وجود عملیاتی شدن فاز یک قطار شهری شیراز و در دست اجرا بودن فازهای بعدی، هنوز این سیستم حمل و نقلی کارآمدی خود در کاهش ترافیک را نشان نداده است؛ از طرفی نبود اندیشه درازمدت در مسئولان برای اجرای طرحهای اثرگذار در محدوده مرکزی این کلانشهر و گسترش و توسعه مراکز خدماتی اعم از پزشکی، آموزشی، پژوهشی، ورزشی و …. در این محدوده، از عوامل مهم در ایجاد و تداوم معضل ترافیک در شیراز است.
در این میان سال تحصیلی جدید، به دلایل مختلف خصوصا تعین نرخهای جدید برای سرویس مدارس و البته نبود سازمانهای توانمند و با تجربه برای سازماندهی و مناسبسازی این تشکیلات که در ابعاد مختلف اثراتی گسترده دارد، شاهد دامنهدار شدن معضل ترافیک آن هم در همه نقاط شهر شیراز به ویژه مناطقی که تراکم آموزشگاهها است، بودهایم.
بسیاری از والدین اگرچه با شناور شدن ساعات کار در ادارات تصمیم بر جابجابی فرزندان خود تا مدرسه گرفتهاند اما ترافیک سنگین و آزار دهنده موجب شده تا خود و فرزندانشان با تاخیر به مدرسه و محل کار برسند. این در حالیست که به عقیده برنامهریزان، قرار بود با شناور شدن ساعت تعطیلی مدارس و فعالیت ادارات، شاهد بهبود وضعیت ترافیک در شیراز باشیم، تصمیمی که در عمل، فاقد اثر بوده است.
بیتدبیری مقصر اصلی مشکلات
از مسئله ترافیک که بگذریم، اقناع رانندگان سرویس مدارس که بسیاری از آنها با شیوع بیماری کرونا به تغییر شغل روی آوردهاند کار سختی است. نه قیمت مصوب شورای شهر و تاییدیه فرمانداری در این خصوص برای آنها جاذبه دارد و نه تردد در مسیرهای پر ترافیک، و این هم خود موجب شده تا خانوادهها فرزندان خود را تا مدرسه مشایعت کنند.
بی تدبیری از پیشبینی بروز چنین اتفاقی پیش از آغاز سال تحصیلی خوشایند هیج شهروندی نیست و بسیاری از افرادی که فرزند دانش آموز ندارند را هم در ترافیک سنگین گرفتار و کلافه کرده است.
اگرچه بسیاری از خانوادهها جابجایی فرزندان خود با مترو را بر استفاده از وسیله نقلیه شخصی و ناوگان حمل و نقل عمومی ترجیح میدهند اما عدم دسترسی بسیاری از مناطق شیراز به خطوط مترو، خانوادهها را به اجبار به خیابانها و ترافیک کشانده است.
رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش فارس در این باره بیان کرد: جلسات متعددی در کارگروه ماده ١٨ و شورای حمل و نقل استانداری و فرمانداری در این باره برگزار شده است.
تامین ٧٠ درصدی سرویس مدارس شیراز
حشمتالله وفایی از تامین ٧٠ درصدی سرویس مدارس شیراز خبر داد و گفت: اغلب رانندگان سرویس مدارس طی دو سال شیوع کرونا و تعطیلی مدارس به مشاغل دیگر روی آوردهاند.
او ادامه داد: البته با تداخل ساعتی در برخی پایهها مواجه شدهایم و طی نامهای به مدارس خواستار شناور شدن ساعت تعطیلی مدارس شدهایم تا به سهم خود به کاهش ترافیک کمک کند.
رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه نرخ جدید اعلامی هم باید رانندگان همراه با ایجاد جذابیت و انگیزه باشد، گفت: سیاستهای تشویقی هم سازمان حمل و نقل در نظر گرفته و برای رانندگان سرویس مدارس یک میلیون تومان کارت اعتباری مربوط به خدمات خودرو پیشبینی کرده است.
وفایی خاطرنشان کرد: همچنین به دنبال مذاکره با بانک ملی برای اعطای وام با سود کم ویژه رانندگان سرویس هستیم.
او با بیان اینکه در بعضی از آدرسها ومسیرها شرایط حمل دانش آموزان سخت است، عنوان کرد: برخی والدین هم توقع دارند راننده به درب منزل آنها مراجعه و زنگ بزند ومنتظر دانش آموز بماند.
رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش فارس ادامه داد: طبیعی است با خروج تعداد زیادی از رانندگان سرویس مدارس از این حرفه، با مشکل مواجه شویم اما همه مسئولان این حوزه در حال تلاش برای جبران کسری تعداد سرویسهای باقی مانده هستند.
وفایی اظهار کرد: عمده مدارسی که هنوز موضوع سرویس آنها به طور کامل تامین نشده عمدتا در مسیرهای پر ترافیک مانند چهارراه زند، معدل، بلوار نیایش، چهارراه هوابرد و …هستند.
او خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی خانوادهها خود مستقیما با رانندگان سرویس مدارس وارد مذاکره شدهاند و برای انتظار نامعقول و نامتعارف رانندگان در قیمت گذاری توافقاتی انجام دادهاند و این خود موجب شده تا مبحث سرویس مدارس را تحتالشعاع قرار گیرد و خانوادهها هم به خواسته آنها تن دهند.
رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش فارس تصریح کرد: خانوادهها هیچ قیمتی خارج از مصوبه آموزش و پرورش و کارگروه ماده ١٨ قبول نکنند.
هیچ وجهی نباید دستی به رانندگان داده شود
وفایی مجددا تاکید کرد: هیچ وجهی نباید دستی به رانندگان داده شود، چرا که در سامانه تعریف شده به صورت الکترونیکی پرداختها باید انجام شود.
او خاطرنشان کرد: در صورت اعلام قیمتهای خارج از عرف و تصویب شده، شهروندان میتوانند به بازرسی اداره کل و نواحی، و اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش فارس برای برخورد با راننده و شرکت متخلف، گزارش دهند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز پیش از این در جلسه شورای ترافیک شهرستان شیراز گفته بود که تبیین و ترویج مسئولیت اجتماعی برای جامعه امروزی از ضروری ترین امور است و حتی در موضوع کاهش ترافیک هم بسیار مهم و موثر است.
محمدخلیل عسکری یادآور شده بود که بعد از پایان دوره کرونا و آموزشهای مجازی خوشبختانه همه مدارس بدون هیچ مشکلی فعالیتهای خود را به صورت حضوری آغاز کردند.
او به گره ترافیکی ناشی از ایجاد مراکز آموزشی در برخی نقاط شیراز بدون در نظر گرفتن ابعاد کارشناسی اشاره و خاطرنشان کرد: تلاشهایی در این زمینه در حال انجام و رایزنیهای نیز با شهرداری و سایر نهادهای ذی ربط انجام شده است.
عسکری اضافه کرد: دامنه کار آموزش و پرورش از ابتدا وسیع بوده و لذا با افزودن مسئولیت مهد کودکها و مراکز پیش دبستانی به آموزش و پرورش، این نهاد بسیار گسترده تر شد.
همکاری آموزش و پرورش در راستای مدیریت ترافیک او از همکاری مجدانه آموزش و پرورش در راستای مدیریت ترافیک خبر داد و افزود: ضروری است کارگروهی در این حوزه شکل بگیرد و مناطق دارای ترافیک نیز بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: ما در آموزش و پرورش کاملا آمادگی داریم تا در راستای حل مشکل ترافیک و نهادینه سازی فرهنگ راهنمایی و رانندگی همکاری داشته باشیم.
طی سه هفته اخیر به جز روزهای تعطیلی مدارس، شاهد ترافیکی سنگین در سه نوبت صبح، ظهر و عصر در همه مبادی درونشهری منتهی به مراکز آموزشی هستیم و علاوه بر آن، دامنه ترافیک در ورودیهای شمالی و شمالغرب شیراز، تا کیلومترها وسعت مییابد.
این ترافیک سنگین به ویژه در ساعات صبح، تاثیراتی عمیق بر رفتارهای فردی و جمعی شهروندان داشته است و تداوم این معضل به گسترش این اثرات در ابعاد مختلف اجتماع، کمک خواهد کرد. به نظر میرسد که مسئولان مرتبط در راهنمایی و رانندگی، فرمانداری، شورای شهر، شهرداری، آموزش و پرورش و … باید هرچه سریعتر نسبت به حل مشکل، چاره اندیشی کنند.
انتهای پیام
برچسب ها :ترافیک شیراز ، خستگی و ترافیک ، محمدخلیل عسکری ، مدیرکل آموزش و پرورش فارس
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰