کد خبر : 26823
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
1,672 بازدیدs

چرا دانش آموزان صبحانه نمی خورند؟/الگوی صحیح تغذیه در مدرسه/ویژگی های میان وعده سالم

چرا دانش آموزان صبحانه نمی خورند؟/الگوی صحیح تغذیه در مدرسه/ویژگی های میان وعده سالم

فرزندان خود را قانع کنید که شبه غذاهایی مانند کیک، آب میوه های صنعتی، چیپس، پفک و نوشابه و ساندویچ های آماده ی یبرون مستقیما سلامتی آن ها را هدف قرار می دهد.

در حال حاضر مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ شده، انواع فست فود ها، تنقلات و نیز مصرف زیاد نمک از جمله مشکلاتی است که در الگوی غذایی دانش آموزان وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی سلام دنا؛ فست فود ها و تنقلات برخلاف طعم خوشایند شان آینده ای ناخوشایند را برای فرزندانمان به ارمغان می آورند، این در حالی است که مصرف این مواد غذایی بین دانش آموزان محبوبیت قابل توجهی دارد.

بیماری های قلبی، فشار خون، اضافه وزن و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو از جمله عوارض تغذیه ناسالم در دانش آموزان است.

ویژگی های میان وعده سالم

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های ذکر شده، میان وعده هایی که دانش آموزان استفاده می کنند باید چهار ویژگی اصلی کم نمک، کم روغن، سرشار از مواد مغذی و با حداقل میزان شکر را داشته باشند.

چیپس، پفک، چوب شور و سایر تنقلات چرب و شور و شیرین بدترین گزینه ها برای میان وعده دانش آموزان هستند.

استفاده از انجیر خشک، توت خشک، نخودچی، کشمش، انواع مغز های بو نداده و بدون نمک، برگ زرد آلو و انواع میوه ها نظیر سیب، پرتقال، نارنگی و سایر میوه ها و سبزیجاتی نظیر هویج، کاهو، خیار و ساندویچ هایی مانند: نان و پنیر و سبزی، انواع کوکو و کتلت، نان و پنیر کم نمک و خرما و ماست میوه ای می توانند علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز دانش آموزان، انرژی لازم را برای عملکرد بهتر مغز فراهم کنند.

بی اشتهایی و بی میلی به مصرف صبحانه

حذف وعده صبحانه در دانش آموزان پدیده ای شایع است که با عوارضی نامطلوب نظیر اضافه وزن و چاقی، کاهش تمرکز و عملکرد ضعیف درسی همراه است.

یکی از دلایل نخوردن صبحانه در دانش آموزان، تکراری و یکنواخت بودن آن است؛ فرنی، شیربرنج، آش، حلیم، عدسی، نان و پنیر به همراه مغزها و یا صیفی جات، تخم مرغ و عسل، کره و مربا و نان و کره و عسل همراه با یک لیوان شیرمی توانند گزینه های خوبی برای ایجاد تنوع در وعده صبحانه باشند.

چنانچه فرزند شما نسبت به مصرف صبحانه بی میل است ابتدا باید نسبت به عدم وجود مشکلاتی همچون: کم خونی ناشی از فقر آهن، کمبود عنصر روی، مشکلات هورمونی و بیماری های انگلی اطمینان حاصل کنید.

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می توانند اشتهای فرزند شما را به خطر بیندازند؛ در صورتی که فرزند شما در طول روز کمتر از میزان توصیه شده میوه ( ۴ تا ۶ وعده)، سبزیجات ( ۳ واحد) و لبنیات(۳ واحد) استفاده می کند با نظر متخصص تغذیه مکمل های غذایی را در برنامه روزانه آن ها قرار دهید.

بی اشتهایی در فرزندان خود را جدی بگیرید؛ کمبود ویتامین های گروه B که در غلات سبوس دار وجود دارند، سلامت عصبی فرزندان شما را هدف قرار می دهند.

دانش آموزان برای یادگیری نیاز به برقراری ارتباط های عصبی لازم در مغز خود دارند، برقراری این ارتباط های عصبی تا حدود زیادی به وجود مقادیر کافی ویتامین های گروه B در بدن بستگی دارد.

گاهی بی اشتهایی های دانش آموزان ناشی از استرس ها و مشکلات عصبی است؛ ازسلامت روحی فرزند خود در مدرسه و ارتباط آنها با سایر هم کلاسی هایش اطمینان حاصل کنید و مشکلات آن ها را پیگیری کنید.

مصرف شیر در دانش آموزان

شیر حاوی هورمون رشد و کلسیم است که مصرف روزانه سه لیوان از این نوشیدنی برای دانش آموزان ضروری است.

عدم تحمل لاکتوز(قند موجود در شیر است)در جمعیت قابل توجهی از دانش آموزان دیده می شود، اما حل این مساله به راحتی ممکن است.

گاهی دیده می شود که والدین تنها با شروع فعالیت مدارس، شیر را در برنامه ی غذایی دانش آموزان قرار می دهند، اگر شما هم جزء این دسته از والدین هستید لازم است بدانید که آنزیم تجزیه کننده ی قند لاکتوز که در روده وجود دارد، در صورتی که مدت زمان زیادی بدون فعالیت بماند در مواجه ی اولیه با لاکتوز عملکرد ضعیفی از خود نشان می دهد، و این باعث ایجاد مشکلاتی مانند تهوع و نفخ یا در اصطلاح “عدم تحمل لاکتوز” در فرد می شود.

این مشکل موقتی است؛ برای رفع آن سعی کنید شیر را با مقادیر کم در برنامه غذایی فرزندان خود قرار دهید و به تدریج آن را افزایش دهید تا کم کم این مشکل برطرف شود و دستگاه گوارش با وضعیت جدید تطابق یابد.

همچنین مصرف ترکیبات میوه ای شیر و یا استفاده از خرما همراه با شیر از شدت مشکل می کاهد.

اما درصورتی که مشکل عدم تحمل لاکتوز در کودک ادامه داشت می توانید از شیرهای بدون لاکتوز یا کم لاکتوز استفاده کنید.

توجه داشته داشته باشید که در مصرف شیر زیاده روی نکنید چرا که کلسیم زیاد آن مانع جذب آهن می شود و کمبود آهن باعث کاهش تمرکز، افزایش پرخاشگری و کاهش توانایی قدرت ارتباطی آن ها می شود.

نکات زیر را در تغذیه دانش آموزان به خاطر داشته باشید

  • نقش تغذیه در افزایش تمرکز دانش آموزان غیر قابل انکار است، تحقیقات از نقش قهوه در این باره حمایت می کنند و این امر به دلیل وجود کافئین در قهوه است.
  • امگا ۳ که در روغن ماهی و  گردو وجود دارد می تواند در بهبود عملکرد مغز نقش بسزایی داشته باشد.
  • فرزند خود را در تهیه میان وعده مدرسه اش شرکت دهید، این کار اشتیاق وی را نسبت به مصرف آن افزایش می دهد.
  • مصرف مکمل ویتامین C سیستم ایمنی کودک را تقویت می کند و با توجه به محلول در آب بودن این ویتامین مصرف مکمل آن عارضه ای در بر ندارد.
  • برای جلوگیری از اضافه وزن در دانش آموزان، به خاطر داشته باشید که اگر فرزندتان وعده ی ناهار را در مدرسه مصرف می کند نیازی نیست در منزل دوباره این وعده تکرار شود.
  • از مدیر مدرسه فرزندتان بخواهید محتوای بوفه را از نظر وجود مواد غذایی بدون ارزش تغذیه ای بررسی کند.
  • فرزندان خود را قانع کنید که شبه غذاهایی مانند کیک، آب میوه های صنعتی، چیپس، پفک و نوشابه و ساندویچ های آماده ی یبرون مستقیما سلامتی آن ها را هدف قرار می دهد.
  • استرس علاوه بر کاهش اشتها می تواند منجر به پرخوری و در نهایت اضافه وزن شود، سلامت روانی فرزندتان را در مدرسه پیگیری کنید.
  • دانش آموزان رفتار های غذایی والدین را الگوی خود قرار می دهند پس مراقب رفتارهای غذایی خود و بروز آن ها در مقابل فرزندتان باشید.

انتهای پیام/پرنیان مجیدی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آرشیو

css.php