کد خبر : 22742
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱:۴۹
635 بازدیدs

شش سوال مهم تغذیه ای+توصیه های مهم برای دریافت مکمل های رژیمی

شش سوال مهم تغذیه ای+توصیه های مهم برای دریافت مکمل های رژیمی

امروز بین اقشار مختلف جامعه گفت وگوهایی مبنی بر مضر یا مفید بودن مکمل های رژیمی در جریان است که آیا این مکمل های رژیمی مفید بوده و یا ضرر دارند؟

گروه تغذیه سلام دنا:امروز بین اقشار مختلف جامعه گفت وگوهایی مبنی بر مضر یا مفید بودن مکمل های رژیمی در جریان است که آیا این مکمل های رژیمی مفید بوده و یا ضرر دارند؟ در این گزارش به این پرسش پاسخ می دهیم که برای چه افرادی مفید هستند و چه گروهی نیز نباید از آنها استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی سلام دنا؛ مصرف مکمل های ویتامینی – معدنی یا غذا های غنی شده در بعضی موارد می توانند مفید باشند، مانند کسانی که مقادیر توصیه شده ی مواد مغذی را از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند. بنابراین اگر شما مقادیر توصیه شده از مواد مغذی رامصرف می کنید؛ نیازی به دریافت مکمل های رژیمی نخواهید داشت.

استفاده از مکمل های ویتامینی – معدنی یا غذاهای غنی شده، در صورتی که از حد توصیه شده و ایمن خارج شود، می تواند برای شما خطر ساز باشد، برای توضیح بیشتر و درک راحت تر تر مطلب توجه داشته باشید غذای غنی شده به آن دسته از غذاهایی گفته می شود که با اضافه کردن یک یا چند ماده ی مغذی ارزش غذایی آن ماده را افزایش می دهند.

سایت تغذیه www.nutrition.gov به گروه های ویژه ای از مردم توصیه های زیر را برای دریافت مکمل دارد:

۱-افراد بالای ۵۰ سال: این افراد به دلیل کاهش میزان جذب ویتامین B12از مواد غذایی نیاز به دریافت مکمل B12 دارند.

به این افراد توصیه می شود از فرم کریستالی ویتامین B12 که در مکمل ها و غذاهای غنی شده مانند غلات غنی شده ی صبحانه وجود دارندف استفاده کنند؛ چرا که این فرم از ویتامین B12 جذب آسان تری دارد.

۲- زنانی که در سن باروری هستند و ممکن است باردار شوند و همچنین خانم های نوجوان: این افراد باید منابع آهن هم(HEME) را که شامل گوشت قرمز می شود؛یا مواد گیاهی غنی از آهن مثل حبوبات یا اسفناج پخته شده و همچنین غذاهای غنی شده با آهن مثل غلات صبحانه را مصرف کنند. توجه داشته باشید که استفاده از منابع ویتامین C مانند مرکبات، کیوی و گوجه فرنگی همراه منابع آهن، جذب آهن غذا را تا حد زیادی افزایش می دهد.

۳-زنانی که در سن باروری هستند و ممکن است باردار شوند و همچنین زنان باردار: این افراد علاوه بر دریافت فولات طبیعی(اسید فولیک موجود درغذا) از رژیم غذایی باید به مقدار کافی اسید فولیک سنتتیک از غذاهای غنی شده یا مکمل ها دریافت کنند.

۴-سالمندان، مردم با پوست تیره و افرادی که به اندازه کافی در معرض نور آفتاب قرار نمی گیرند: باید ویتامین D مورد نیاز خود را با استفاده از مکمل ها یا غذاهای غنی شده تأمین کنند.

سازمان غذا و دارو؛ تعدادی سؤال مطرح کرده است که افراد قبل از اقدام به مصرف مکمل باید به آنها را از خود بپرسند و با همفکری پزشک خود تصمیم به استفاده از مکمل بگیرند.

۱- آیا شما کمتر از دو وعده در روز غذا می خورید؟

۲- آیا رژیم شما محدود است؟(مثلا گوشت خوار هستید؟ گیاه خوار مطلق هستید و از هیچ منبع گوشتی استفاده نمی کنید؟ یا گیاه خوار هستید ولی از شیر و سایرمواد لبنی و تخم مرغ استفاده می کنید؟ )

۳- آیا کمتر از ۵ واحد میوه و سبزی در روز مصرف می کنید؟

۴- آیا شما بیشتر وقت ها تنها غذا می خورید؟

۵- آیا در ۶ ماه گذشته، ناخواسته بیشتر از بیش تر از ۴ کیلو، وزن اضافه یا کم کرده اید؟

۶- آیا شما سه نسخه یا بیشتر دارو در روز مصرف می کنید؟

بنابراین اگر پاسخ هر کدام از این ۶ سوال مطرح شده مثبت باشد، شما می توانید از مکمل های رژیمی زیر نظر متخصص تغذیه استفاده نمائید و اگر پاسخ شما به همه این سوال ها منفی است، نیازی به استفاده از مکمل های رژیمی ندارید و ما به شما استفاده از آن را توصیه نمی کنیم.

آیا لازم است در این زمینه با پزشک مشورت کنیم؟

بله- شما و پزشک معالج باید با هم همکاری داشته باشید تا تصمیم بگیرید که آیا مصرف نوع خاصی از مکمل برای شما مفید است یا مضر؟

اگر شما در حال حاضر مکمل مصرف می کنید باید پزشک خود را در جریان بگذارید چرا که تحقیقات نشان می دهد که خیلی از افراد نمی خواهند که پزشکشان متوجه شود آن ها از مکمل های رژیمی استفاده می کنند.

ممکن است شما فکر کنید فقط داروها فرد را دچار عوارض جانبی می کنند، در حالی که بعضی از مکمل های رژیمی چنانچه با سایر دارو ها یا در وضعیت نامناسب بدنی مصرف شوند می توانند عوارض جبران ناپذیری بر جای بگذارند.

حتی اگر دارو مصرف نمی کنید یا در سلامتی کامل هستید استفاده از مکمل های رژیمی اشتباه با مقادیر نادرست از آن ها می توانند برای شما مشکل ساز باشند.

برای اطلاعات بیشتر صفحه تغذیه ما را ببینید و یا روی لینک زیر کلیک کنید

تغذیه۱

توضیحات بیشتر برای دانشجویان تغذیه و افراد علاقمند:

کجا می توانیم اطلاعات علمی درباره ی مکمل های رژیمی به دست آوریم؟

برای شروع پزشک شما گزینه ی مناسبی است، علاوه بر آن داروسازها و متخصصین تغذیه در این زمینه می توانند به شما کمک کنند.

MedlinePlus یک منبع اطلاعاتی دیگر در این زمینه است.

FDA(سازمان غذا و دارو) مقاله ها و راهنمایی هایی تهیه کرده که به مصرف کنندگان مکمل های رژیمی اطلاعاتی درباره ی ایمنی، هشدارها، برچسب ها، ارزیابی اطلاعات روی آن ها و نقش FDA در تنظیم مکمل های رژیمی ارائه می دهد.

برای کسانی که می خواهند اطلاعات علمی را مستقیما دریافت کنند PubMed Dietary Supplement Subset اطلاعات مفیدی برای تحقیق وجود دارد.

چنانچه مشکوک شدیم به اینکه دچار عارضه جانبی ناشی از مصرف مکمل شدیم چه باید بکنیم؟ در پاسخ باید ابتدا باید مصرف مکمل را قطع نموده و سپس به پزشک خود اطلاع دهید.

مهم است بدانید که مکمل های ویتامینی- معدنی جایگزین رژیم غذایی سالم نیستند و به خاطر داشته باشید غذاها علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی، حاوی مواد طبیعی هستند که می تواند به حفظ سلامت شما کمک کنند.

به گزارش سلام دنا؛ گروه تغذیه با تلاش همکاران ما پاسخگوی سوالات شما هستند، می توانید آنها را در زیر همین مطلب و در قالب کامنت(نظر) اعلام نموده و یا برای ما ایملیل کنید. ما تلاش می کنیم در کمترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ دهیم.

انتهای پیام/ ترجمه و تنظیم گزارش: پرنیان مجیدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 19 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آرشیو

css.php