کد خبر : 20531
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
576 بازدیدs

استرس را چگونه کنترل کنیم؟+خنده را فراموش نکنیم

استرس را چگونه کنترل کنیم؟+خنده را فراموش نکنیم

موقع استرس برای آرامش بیشتر تا ۳ بشمارید، ماهیچه‌ها را منقبض کرده و از نیروی تخیل خود استفاده کنید؛همچنین خندیدن، حرکت، گوش دادن به موسیقی‌، تغذیه مناسب، خواب کافی و گپ زدن نقش موثری در آرامش فرد به ویژه موقع استرس دارد.

موقع استرس برای آرامش بیشتر تا ۳ بشمارید، ماهیچه‌ها را منقبض کرده و از نیروی تخیل خود استفاده کنید؛همچنین خندیدن، حرکت، گوش دادن به موسیقی‌، تغذیه مناسب، خواب کافی و گپ زدن نقش موثری در آرامش فرد به ویژه موقع استرس دارد.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی سلام دنا؛ مُخ بخشی از مغز است که به فرد کمک می‌کند تا هیجان‌های خود را مدیریت کند، بنابر این موقع استرس اجازه دهید تا مخ آن را از شما دور کند. برای این کار می‌توانید از برخی روش‌ها استفاده کنید.

 تا ۳ بشمارید

 مغز شما به اکسیژنی که تنفس می‌کنید نیازمند است؛ زمانی که مضطرب هستید طولانی‌تر و آهسته‌تر از راه بینی نفس بکشید. هنگام نفس کشیدن تا سه بشمارید؛ سپس نفس خود را نگه دارید و تا سه بشمارید پس از آن نفس را به آهستگی بیرون دهید و دوباره تا سه بشمارید این کار را سه بار تکرار کنید تا دریابید چقدر به شما احساس آرامش می‌دهد.

ماهیچه‌ها را منقبض کنید

وقتی که عصبی می‌شوید، ممکن است بدون اخطار قبلی ماهیچه‌هایتان را منقبض کنید؛ تمرین کنید بفهمید که ماهیچه‌های مختلف موقع انقباض چه حسی دارند. برای اینکار می‌توانید از پاها شروع کنید و به سمت بالای بدن بیایید؛ هر گروه از ماهیچه‌ها را سفت، تا ۱۰ بشمارید و سپس رها کنید.

از نیروی تخیل خود استفاده کنید

چشمان خود را ببندید و مکانی دوست‌داشتنی، آرام و بی‌سر و صدایی را تصور کنید. احساس کنید در آنجا هستند این حس به شما کمک می‌کند تا آرامش بیابید.

 بخندید

فراموش نکنیم که خنده بهترین داروست! خندیدن به مغز کمک می‌کند تا موادی شیمیایی بسازد که درد را از بین برده و به فرد احساس خوبی دهد؛ بنابر این به برخی کارهای خود بخندید، فیلم‌ها و تصاویر خنده‌دار ببینید و لطیفه‌هایی را یاد بگیرید که با گفتن آنها بتوانید خود و دیگران را بخندانید.

 حرکت کنید

ورزش راهی برای نیرومند کردن استخوان‌ها و ماهیچه‌ها است؛ تمرین‌های بدنی علاوه بر بالا بردن استقامت بدن راه بسیار خوبی برای دور کردن ذهن از افکار ناخوشایند است. پیاده‌روی، دویدن و انجام ورزش‌های سنگین موجب می‌شود مواد شیمیایی به فرمان مغز ترشح شود و موجب بهتر شدن حال فرد شود.

موسیقی گوش کنید

موسیقی بسته به ضرب آهنگ و اشعارش می‌تواند فرد را آرام کند و سر شوق بیاورد، تصور اینکه فرد دوست دارد چه موسیقی را گوش دهد یا بنوازد ذهن او را از مشکلات دور کرده و فرد را آرام می‌سازد.

تغذیه مناسب و خواب کافی داشته باشید

برخی افراد زمانی که ناراحت هستند خوب غذا نمی‌خورند در حالی که مغز به انرژی حاصل از مواد غذایی مغذی نیاز دارد تا به خوبی عمل کرده و به فرد در حل مشکلاتش کمک کند.

برخی افراد نیز غذا را عاملی برای رسیدن به راحتی ذهن و فرار از مشکلات می‌دانند و زمانی که ناراحت هستند؛ سراغ کلوچه، شیرینی و یا حتی غذاهای پرچرب می‌روند اما پس از خورده شدن آنها هنوز مشکلات در جای خود باقی است. کسانی که این روش را انتخاب می‌کنند چاق می‌شوند اما راهکارهای واقعی حل مشکلات را نمی‌آموزند در نتیجه مشکلاتشان حل نمی‌شود.

 مغز برای تنظیم و ذخیره‌سازی اطلاعاتی که در طول روز یاد گرفته به خواب کافی نیاز دارد. چرت زدن؛ مواد شیمیایی مورد نیاز مغز را جایگزین می‌کند.

بنابر این خواب کافی و استراحت دادن به مغز مواد شیمیایی لازم را تامین می‌کند و فرد را برای شروعی مجدد آماده می‌سازد.

اگر فرد به اندازه کافی نخوابد و استراحت نکند به احتمال زیاد در طول روز احساس خستگی و بداخلاقی خواهد داشت؛ در آن روز با هر اتفاقی اذیت می‌شود و بدترین عکس‌العمل خود را نشان خواهد داد حتی ممکن است آنچه فرد را ناراحت می‌کند از آنچه هست نیز بدتر به نظر برسد.

گپ بزنید

 وقتی دچار استرس می‌شوید به یکی از دوستان خود برای صحبت‌کردن زنگ بزنید یا درباره احساساتتان با یکی از بزرگ‌ترهای دلسوز خود صحبت کنید؛ در میان گذاشتن مسائل فرد با دیگران حال او را بهتر می‌کند.

گاهی لازم است با متخصص حوزه بهداشت روان صحبت کنید تا اطلاعاتی مفید به شما بدهد.

دیگران راه حل‌هایی دارند که ممکن است یاری دهنده باشد؛ البته مراقب باشید که با چه کسی مسائل خود را در میان می‌گذارید! او باید کسی باشد که بتواند در آن اوضاع به شما کمک کند و با توجه به دلسوزی و تخصصی که دارد بهترین و مناسب‌ترین راه‌حل را به شما پیشنهاد دهد.

انتهای پیام/ مالک.م

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آرشیو

css.php