کد خبر : 19147
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 ژوئن 2015 - 8:49

یادداشت آموزشی؛ افطار خود را با نوشیدن آب سرد شروع نکنید!/ توصیه های تغذیه ای در ماه مبارک رمضان

روزه آثار بهداشتی ودرمانی زیادی دارد، قرآن فلسفه تشریع روزه را قرار دادن انسان در مسیر دستیابی به تقوا معرفی می کند، اگرچه فلسفه تشریع این حکم، بسیار بالاتر از این فواید جانبی است و شخص مؤمن برای اطاعت امر خدا روزه می گیرد اما علاوه بر برکات معنوی آن، از فوائد جسمی – روانی روزه نیز بهره مند می شود.

روزه آثار بهداشتی ودرمانی زیادی دارد، قرآن فلسفه تشریع روزه را قرار دادن انسان در مسیر دستیابی به تقوا معرفی می کند، اگرچه فلسفه تشریع این حکم، بسیار بالاتر از این فواید جانبی است و شخص مؤمن برای اطاعت امر خدا روزه می گیرد اما علاوه بر برکات معنوی آن، از فوائد جسمی – روانی روزه نیز بهره مند می شود.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی سلام دنا؛ به منظور پیشگیری از اطاله کلام به بیان چند توصیه سودمند برای انجام آسان تر روزه از دیدگاه بهداشتی اکتفا می کنیم.
توصیه های تغذیه ای در ماه مبارک رمضان
بهتر است به هنگام افطار تغذیه را با یک ماده غذایی مناسب مثل شیر، خرما، فرنی، چای کمرنگ و از آشامیدن آب سرد درشروع افطار خودداری نمائید.
اصولا”هم غذای افطار و هم غذای سحر نباید پر حجم باشد و حتی الامکان از مصرف غذاهای پرچرب و دیر هضم خودداری کنید، در وسط غذا آب زیاد نیاشامید زیرا سبب رقیق شدن شیره گوارشی و دشواری هضم می‌شود اما در فاصله یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحری، مقدار کافی آب بیاشامید.
مصرف سبزی ضد عفونی شده به هنگام افطار و میوه در هنگام سحر توصیه می‌شود، ضمنا” از مصرف تنقلات به مقدار فراوان، جدا”خودداری کنید.
به نوجوانان عزیز توصیه می‌شود حداقل یک لیوان شیر، یا معادل آن ماست میل کنید و در ماه مبارک رمضان در غذای افطارشان از گوشت، پنیر و تخم مرغ حتما” استفاده نمایند.

روزه ۴
نوجوانان دست کم به ۷ساعت خواب آرام احتیاج دارند، لذا توصیه میشود شب ها زودتر بخوابند تا اولا” هنگام سحر بتوانند با نشاط از خواب برخیزند و از برکات معنوی سحرهای ماه مبارک بهره مند شوند ودچار کم خوابی نشوند.
ساعات مطالعه و درس خواندن را طوری تنظیم کنید که بلافاصله پس از صرف غذا یا در لحظات گرسنگی زیاد نباشد.
برای پیشگیری از حالت یبوست، مصرف سبزیجات به صورت پخته و خام، خودداری از مصرف چای پررنگ، استفاده از غذاهای ملین مثل خورشت آلووکرفس و آشامیدن مقدار کافی آب البته نه همراه غذا بلکه در فاصله بعداز افطار سودمند است.
در ماه مبارک رمضان به بهداشت دهان ودندان بیشتر توجه شود.
رمضان فرصتی مناسب برای ترک سیگار
سیگار دشمن سلامتی و موجب آزار رساندن به همنشینان ومردم است، ماه مبارک رمضان یک فرصت عالی برای ترک این عادت زیان بخش و آزار دهنده است، عادتی که غالبا” با انجام چند گناه آشکار مثل زیان رساندن به خود، آزار رساندن به دیگران، اسراف و اتلاف مال همراه است.
از تغییرات ناگهانی و شدید در برنامه تغذیه در طول ماه رمضان خودداری کنید همچنین غذاهایی را که بطور معمول برای شما ایجاد ناراحتی میکنند در این ایام مصرف ننمائید.
همیشه و به خصوص در ماه مبارک رمضان به بهداشت مواد غذایی توجه کنید و از مصرف مواد غذایی مشکوک، غذاهایی که به طور کامل طبخ نشده است و یا در خارج از یخچال نگهداری شده است خودداری نمائید.

فریبا روانگرد؛ کارشناس آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

css.php