کد خبر : 12196
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۶
641 بازدیدs

نکات مهم تغذیه ای دانش آموزان در گفت و گو با متخصص تغذیه

نکات مهم تغذیه ای دانش آموزان در گفت و گو با متخصص تغذیه

دکتر ملک زاده خاطر نشان کرد: همه گروه های مواد غذایی تا حد امکان در هر سه وعده غذای اصلی و میان وعده ها به خصوص میان وعده صبح گنجانده شود، تا دانش آموزان دچار سوء تغذیه و کمبود مواد غذایی نشوند.

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: دانش آموزان به دلیل شرایط سنی، تحرک، نشاط و فعالیت فیریکی بالایی دارند، که باید به تغذیه آن ها نیز توجه ویژه ای شود و از غذاهایی که ارزش انرژی آن ها بالا، اما ارزش غذایی پایینی دارند، کم تر استفاده نمایند.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی سلام دنا؛ دکتر جانمحمد ملک زاده با بیان اینکه دانش آموزان در سنین رشد هستند، افزود: معمولا در صورتی که به تغذیه آن ها توجه نشود، دچار اختلالات غذایی شده و ممکن است رشد آن ها مختل شود.

نکات مهم درتغذیه دانش آموزان

دکتر ملک زاده با اشاره به اینکه دانش آموزان به دلیل تاخیر در بیدار شدن، صبحانه را فراموش می کنند، توصیه نمود: دانش آموزان شب حتما در ساعات معین بخوابند تا صبح زود بیدار شده و فرصت صرف صبحانه را داشته باشند.

وی دریافت سه وعده اصلی غذایی در شبانه روز را برای تامین نیازهای تغذیه ای دانش آموزان، کافی ندانست و ادامه داد: مصرف یک میان وعده غذایی بین ساعت ۱۰ الی ۱۱ صبح به دانش آموزان توصیه می شود.

غذاهای صبحانه ومیان وعده باید متنوع باشد

دکتر ملک زاده با بیان اینکه دانش آموزان نسبت به غذاهای تکراری زده می شوند و تمایلی به استفاده از آن را ندارند، تاکید نمود: صبحانه و میان وعده دانش آموزان باید متنوع باشد.

وی با اشاره به اینکه صبحانه و میان وعده سالم، با تامین مواد غذایی یا مواد ویتامینه  لازم، به رشد دانش آموزان کمک می کند، تصریح کرد: از گروه میوه و سبزیجات، شیر و لبنیات در صبحانه و میان وعده دانش آموزان استفاده کنید.

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه دانش آموزان به دلیل فعالیت زیاد به انرژی بیشتری نیاز دارند؛ تصریح کرد: این مهم در مورد دانش آموزان چاق صدق نمی کند و آنان باید از غذاهای پرانرژی و انرژی زا مانند کره، عسل، مربا و شیرینی جات در رژیم غذایی خود کمتر استفاده کنند.

وی یادآور شد: به جای این غذاهای پرانرژی، به مقدار متناسب “مغزها” را جایگرین کنید، زیرا به بهبود وزن نیز کمک و همچنین بخش عمده ای از مواد مغذی مورد نیاز بچه ها را تامین می کند.

تهدید سلامتی با مصرف غذاهای کم ارزش و پرکالری

دکتر ملک زاده خاطر نشان کرد: مصرف غذاهای کم ارزش و پرکالری که در بوفه های مدارس،مغازه و یا توسط فروشنده های دوره گرد توزیع می شوند، سلامت دانش آموزان را به خطر می اندازد.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان باید از مصرف غذاهایی مانند چیپس، پفک و انواع تنقلات کمتر استفاده کنند، تصریح کرد: استفاده از آن ها، ذائقه این دانش آموزان را به سمت غذاهای خیلی شور یا خیلی شیرین سوق می دهد و به مرور زمان باعث سوء تغدیه و همچنین در بزرگسالی برای آن ها ایجاد خطر می کند.

دکتر ملک زاده توصیه نمود: دانش آموزان گروه های مواد غذایی مانند گروه گوشت، حبوبات، شیر و لبنیات، نان و غلات و به خصوص گروه میوه ها و سبزیجات را در شبانه روز و به صورت مرکب درغذاها دریافت نمایند.

تخم مرغ ماده غذایی پرارزش

وی با اشاره به اینکه تخم مرغ جزء گروه گوشت محسوب، و یک ماده غذایی بسیار پرارزش است، تاکید نمود: دانش آموزان چاق و دارای چربی خون بالا از زرده تخم مرغ استفاده نکنند.

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: پنیر به عنوان یک ماده غذایی بسیار مهم در کنار سبزی ها و مغزها به خصوص مغز گردو، به سلامت دانش آموزان کمک می کند.

دکتر ملک زاده خاطر نشان کرد: همه گروه های مواد غذایی تا حد امکان در هر سه وعده غذای اصلی و میان وعده ها به خصوص میان وعده صبح گنجانده شود، تا دانش آموزان دچار سوء تغذیه و کمبود مواد غذایی نشوند.

وی همچنین بیان کرد: از غذاهایی که ارزش انرژی آن ها بالا، اما ارزش غذایی پایینی دارند، مانند عسل، مربا و شیرینی ها کمتر استفاده کنند.

وی در پایان یادآور شد: دانش آموزان از غذاهای باارزش مانند گردو، نان و غلات، سبزی و میوه ها(۳ تا ۴ عدد)، گوشت و حبوبات، شیر و لبنبات استفاده کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آرشیو

css.php